Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی نظام بانکی اجازه سرمایه گذاری را به مردم نمی‌دهد/مردم به دنبال سود بانکی هستند

مشاور اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام:
نظام بانکی اجازه سرمایه گذاری را به مردم نمی‌دهد/مردم به دنبال سود بانکی هستند

مشاور اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نظام بانکی که در کشور ایجاد شده اجازه نمی دهد که مردم پول خود را صرف سرمایه گذاری کنند.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، عباس سلیمیان در همایش سرمایه گذاری کلان شهرهای کشور که در همدان برگزار شد، با بیان اینکه مشکل اساسی کشورهای جهان سوم این است که مدل اقتصادی را با اولویت مدل مهندسی پیگیری نمی کنند، اظهار داشت: یکی از مشکلات و موانع سرمایه گذاری در ایران، خود اقتصاددانان هستند که از مکاتب پولی آمریکا پیروی می کنند.

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی حجم تولید از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار است و وقتی تزریق پول انجام می شود تولید افزایش می یابد و قیمت تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

سلیمیان با بیان اینکه انعطاف پذیری در ایران وجود ندارد، یادآور شد: یکی از بدترین اتفاقات تبدیل دلار 900 تومانی به دلار سه هزار و 500 تومانی در دولت قبل است و این نگرانی وجود دارد که دولت یازدهم نیز به این روش پناه ببرد تا کارنامه پولی خود را ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: در همه کشورهای پیشرفته 95 درصد بازار تحت فروش های شبکه ای و فروشگاه های زنجیره ای است اما در ایران 90 درصد بازار به مغازه های کوچک و نزدیک به پنج تا هفت درصد به فروشگاه های زنجیره ای اختصاص دارد که رقابت تجاری ایجاد شده زندگی را بر مردم حرام می کند.

سلیمیان با بیان اینکه جذب مردم به سند منگوله دار از آثار شرایط موجود در ایران است، اظهار داشت: باید اقتصاد دانان از فرهنگ موجود و استقبال مردم از اسناد منگوله دار استفاده کنند.

وی همچنین تصریح کرد: نظام بانکی که در کشور ایجاد شده اجازه نمی دهد که مردم پول خود را صرف سرمایه گذاری کنند و تنها به دنبال 25 درصد سود بانکی هستتند به گونه ای که پول خود را برای کسب سود از بانکی به بانک دیگر منتقل می کنند؛ با توجه به این موضوع بانک ها باید به گونه ای عمل کنند که مردم سود اقتصادی خود را در طرح های سرمایه گذاری ببینند.

مشاور اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مدل مالی برای اجرای یک طرح سرمایه گذرای در همدان تعریف شد، اظهار داشت: اگر نظام شهرداری به گونه ای عمل کند که انتظارات سرمایه گذاری به نتیجه برسد جریان سرمایه ادامه می یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور به مدل تجارت نیاز دارد، یادآور شد: تجارت نیز با آی تی در ارتباط است و اگر پروژه ها صرفا در یک شهر اجرا شود و با دیگر شهرها در ارتباط نباشد، به نتیجه نمی رسد و باید با شبکه ملی در ارتباط باشد.

سلیمیان همچنین تصریح کرد: 70 درصد جمعیت در کلانشهرهاست و تقاضاهای این میزان جمعیت را با سرمایه گذاری در 10 تا 12 کلان شهر ساماندهی کرد.

وی با بیان اینکه به مرکز فکری اقتصاد در کشور نیاز است، یادآور شد: برای سرمایه گذاری به اصل اقتصادی و مدل های تجاری نیاز است و اگر به درستی به کار گرفته شود سرمایه گذاران خارجی در اختیار کشور خواهند بود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن