Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی محروم‌ترین منطقه همدان کجاست؟

محروم‌ترین منطقه همدان کجاست؟

بر اساس مصوبه هیئت دولت، شهرستان فامنین و روستاهای این شهرستان محروم ترین مناطق استان همدان محسوب می‌شوند.

فرماندار شهرستان فامنین در گفتگو با خبرنگار "همدان نیوز"، ضمن اعلام این خبر گفت: کل شهرستان فامنین مطابق مصوبه هیئت دولت محروم محسوب می‌شود و بخش پیشخور به مرکزیت تجرک نیز محروم ترین منطقه استان به شمار می رود.

ظاهر پورمجاهد ادامه داد: دولت تدبیر و امید تلاش کرد که با توجه به شاخص‌های محرومیت، بودجه‌ها را بین مناطق محروم توزیع کند.

وی با بیان اینکه بودجه ویژه مناطق محروم شهرستان فامنین نسبت به سال 93 حدود 100 درصد افزایش یافته است، یادآور شد: با این وجود باید برای نقدینگی این اعتبارات مسیری را طی کرد.

فرماندار شهرستان فامنین با اشاره به اینکه در سالهای قبل اعتبارات 10 میلیارد تومان بود، اظهار داشت: در سال جاری 20 میلیارد تومان اعتبارات ملی، استانی، توازن و دو درصد درآمد نفت تخصیص یافته و به شهرستان فامنین ابلاغ شده که این اعتبارات به جز اعتبارات دهیاری‌ها و 3132 خشکسالی‌ها و بحران است.

وی همچنین تصریح کرد: طبق مباحث مطرح شده در هیچ سالی جذب اعتبار در فامنین به این میزان نبوده که امید می‌رود در نقدینگی اعتبارات تلاش بیشتری صورت بگیرد تا بتوان طرح‌های عمرانی را اجرایی کرد.

پورمجاهد در ادامه یادآور شد: در هر صورت حتی پیش از نقدینگی کامل اعتبارات، تلاش برای آغاز عملیات عمرانی در روستاها و مناطق محروم شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه 62 روستا در شهرستان فامنین وجود دارد، خاطرنشان کرد: تمام روستاهای این شهرستان محروم هستند.

فرماندار شهرستان فامنین با اشاره به بزرگترین مشکل فامنین، گفت: عمده‌ترین مشکل به ویژه در بخش پیشخور، آب است که بیشتر به صورت روان‌آب و آب‌های سطحی هستند و در مقطع کوتاهی قابلیت استفاده دارند.

وی اضافه کرد: قنات‌‎ها در سال گذشته خشک شدند و نیاز به لایروبی دارند و در مجموع می توان گفت که باید در بخش آب اقدامی جدی صورت بگیرد.

پورمجاهد در ادامه یادآور شد: حتی اگر این موضوع را مطرح کنیم که اشتغال و سرمایه گذاری از مشکلات این منطقه است تا آب نباشد نمی توان شرایط را برای اشتغال فراهم کرد.

وی با بیان اینکه در ناحیه صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد و پتروشیمی اقداماتی برای سرمایه گذاری و اشتغال آغاز شده است، اظهار داشت: با این وجود بهوبد شرایط اشتغال نیاز به توجه بیشتر و جذب سرمایه گذاران به این بخش است.

فرماندار شهرستان فامنین گفت: باید در بخش اشتغال روستایی نیز اقداماتی انجام شود که در این راستا، آموزش فنی و حرفه ای راه اندازی شده تا بتوان کارگاه‌های کوچک و متوسط را توسعه داد و زمانی که عملیات اجرایی آن آغاز شد، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

وی همچنین تصریح کرد: در 25 روستای شهرستان آبرسانی توسط تانکر انجام می شود و مابقی نیز توسط شبکه صورت می گیرد و البته بخشی از این شبکه نیز فرسوده است و باید اصلاح شود.

پورمجاهد با بیان اینکه مجتمع آبرسانی در فامنین تعریف نشده است، خاطرنشان کرد: شهرستان در این زمینه دچار مشکل است و از اعتبارت دولتی برای راه‌اندازی این مجتمع‌ها استفاده نشده است.

وی در پایان یادآور شد: طرح مطالعاتی دو مجتمع آبرسانی در بخش مرکزی و پیشخور انجام شده و عملیات حفر چاه پیش از اتمام مطالعه در حال اجرا است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن