Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی خريد 56 هزار تن گندم در شهرستان همدان

فرماندار همدان خبر داد :
خريد 56 هزار تن گندم در شهرستان همدان

 فرماندار شهرستان همدان گفت: از ابتداي سال تاکنون 56 هزار تن گندم در شهرستان همدان خريداري شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، علي تعالي در کارگروه اقتصادي و توليدي بخش کشاورزي شهرستان همدان ضمن تبريک روز خبرنگار با بيان اينکه خبرنگاران و رسانه‌ها يکي از ارکان اصلي اطلاع‌رساني در جامعه هستند، اظهار کرد: اگر مباحثي که در جلسات مطرح و بازديدهايي که انجام مي‌شود از سوي جامعه خبرنگار منعکس نشود بازخوردي خواهد داشت و همه بازخوردها ناشي از زحمات خبرنگاران است.

وي با اشاره به اينکه خبرنگاران که در شرايط مختلف براي اطلاع‎رساني به مردم حضور پيدا مي‌کنند، افزود: خبرنگاران شبانه‎روز در خدمت جامعه براي انعکاس خدمات دولت هستند.

فرماندار همدان از مديران دستگاه‌ها خواست تا براي پاسداشت هفته خبرنگار برنامه‌اي را داشته باشند، ادامه داد: سال گذشته 38 هزار تن گندم در شهرستان همدان خريداري شد.

وي با بيان اينکه از ابتداي سال تاکنون 56 هزار تن گندم در شهرستان همدان خريداري شده است، ادامه داد: پيش‌بيني مي شود امسال بيش از 70 هزار تن گندم از کشاورزان در شهرستان همدان خريداري شود.

تعالي با اشاره به اينکه کشور در برداشت گندم به خودکفايي رسيده است، ادامه داد: در روزهاي نخست خريد گندم نواقصي وجود داشت که در راستاي رفع نواقص دو بازديد از مراکز خريد داشتيم.

وي با اشاره به اينکه اشکالاتي از جمله باربري و پر شدن انبار در رابطه با خريد گندم وجود داشت، افزود: در رابطه با انبارهايي که پر شده بود آهنگ حمل گرفتيم و مشکل حل شد.

فرماندار همدان با اشاره به اينکه ظرفيت‌سازي براي خريد گندم در همدان به خوبي انجام شد، ادامه داد: در برخي از شهرستان‌ها 38 هزار تن گندم را در فضاي باز تخليه کرده بودند که در صورت بارش باران زحمات کشاورزان هدر مي رفت.

وي بيان کرد: مشکلاتي در بحث جريمه کاميون هاي گندم وجود داشت که با همکاري فرمانده انتظامي استان توقف جريمه کاميون‌ها انجام شد.

تعالي در ادامه با اشاره به موضوع آبياري بيان کرد: بايد به سمت مديريت منابع آب در بخش کشاورزي حرکت کنيم.

وي ادامه داد: امسال جهاد کشاورزي شهرستان همدان گام‌هاي خوبي در رابطه با مديريت آب برداشته است که مربوط به ساخت دو گلخانه با مساحت هر کدام 25 هکتار را شامل مي شود.

فرماندار همدان با بيان اينکه بايد در توسعه کشت گلخانه‌اي به سمت گلخانه‌هايي با مساحت 20 تا 25 هکتار برويم چراکه مي‌تواند راهگشا باشد، افزود: بايد کشت کم‌آب‌بر را داشته باشيم و کشت زعفران نيز يکي از طرح‌هاي مد نظر جهاد کشاورزي است که به صورت پايلوت در همدان آغاز شده است.

وي با بيان اينکه جهاد کشاورزي توانست در بحث مبارزه سن‌زدگي به خوبي عمل کند، افزود: سن‌زدايي خوبي انجام شد و امسال گندم و جو در حد مطلوبي وجود دارد.

تعالي با بيان اينکه در بحث اراضي کشاورزي، برخورد با ساخت و سازها تبعات زيادي دارد، افزود: اگر نظارت نکنيم بسياري از باغات به ويلا تبديل مي‌شود، اما موضوع مهم پيشگيري و نظارت قبل از ساخت است چراکه وقتي به تخريب ورود مي‌کنيم مباحثي پيش مي‎‌آيد که تبعات آن زياد است.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان همدان نيز با بيان اينکه موافقت اوليه براي کشت گياه کاملينا گرفته شده و در همدان، نهاوند، تويسرکان، اسدآباد و ملاير کشت خواهد شد، گفت: امسال اولين کشت گياه کاملينا آغاز مي‌شود.

جواد رشيدي با اشاره به اينکه موافقت کشت آزمايشي گياه کاملينا در شهرستان و استان همدان صادر شده است و زير نظر کارشناسان و محققان انجام مي‌شود، ادامه داد: گياه کاملينا دانه روغني است که در شرايط ديم و بارندگي 300 ميليمتر در سال رشد مي‌کند و در هر هکتار بين يک تا 1.5 تن محصول مي‌دهد.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان همدان با بيان اينکه گياه کاملينا نياز به تيمار از نظر دفع آفات و علف‌هاي هرز ندارد و مقاوم به خشکي و سرما است، افزود: گياه کاملينا 40 درصد روغن دارد و 35 درصد روغن آن مرغوب و داراي امگا 3 و ... است.

وي با بيان اينکه اگر کشت آزمايشي گياه کاملينا موفق باشد در تناوب با گندم براي زمين‌ها بيکاري خواهيم داشت، بيان کرد: در رابطه با کشت گياه کاملينا در هيچ استاني اقدام جدي نشده است.

رشيدي با اشاره به اينکه موافقت اوليه براي کشت گياه کاملينا گرفته شده و در همدان، نهاوند، تويسرکان، اسدآباد و ملاير کشت خواهد شد، افزود: پيشنهاد کردم در شهرستان‌هاي 9گانه استان گياه کاملينا کشت شود و اگر در شهرستان کبودراهنگ کشت اين گياه جواب بگيرد انقلابي در کشاورزي ايجاد خواهد شد.

وي با اشاره به اينکه گياه کاملينا قابل کشت و برداشت با دستگاه است، افزود: در همدان در مناطقي از بخش مرکزي و بخش شراء که زمين‌هاي مناسب‌تري دارند کشت خواهد شد و به محض دادن مجوز کلاس‌هاي آموزشي را براي کشاورزان خواهيم داشت و امسال اولين کشت آغاز مي‌شود.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان همدان با اشاره به اينکه گياه کاملينا در کشورهاي ديگر کشت مي‌شود اما در ايران زياد به کشت اين گياه فکر نکرده‌اند، افزود: در کشورهاي ديگر به کشت کاملينا اهميت نمي‌دهند چراکه ميزان بارندگي بالايي دارند.

وي با اشاره به اينکه گياه کاملينا در ايالات‌هاي آمريکا به فروش مي‌رود و موضوع نيست که تازگي داشته باشد، بيان کرد: کاملينا از نظر وضعيت تنظيم اکوسيستم امتحان خود را پس داده و نمي‌تواند افت باشد چراکه دانه‌هاي آن به گونه‌اي است که کامل برداشت مي‌شود و ريزش ندارد.

رشيدي در ادامه با اشاره به برگزاري دو جلسه تخصصي براي ساماندهي سبزيکاري در همدان، ادامه داد: حواله صادر شده براي جو 5هزار و 207 هکتار و با ميزان 17 هزار و 520 تن است.

وي در رابطه با ميزان سن‌زدگي بيان کرد: بررسي ميزان سن‌زدگي گندم در شهرستان همدان نشان مي‌دهد که حدود 80 درصد محصول تحويل شده زير دو درصد و بيش از 90 درصد محصول تحويل شده زير 4درصد سن‌زدگي داشته است.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان همدان با بيان اينکه درصد سن‌زدگي زير 2درصد قابل قبولي است، ادامه داد: سال گذشته رنج مجاز در سن‌زدگي در مورد محصول گندم چهار درصد بود و اکنون سخت‌گيري‌ها کمتر شده است.

وي در ادامه در خصوص ساخت و سازهاي غير مجاز در اراضي کشاورزي، بيان کرد: تعداد اخطارهاي داده 258 مورد بوده است.

رشيدي با بيان اينکه 131 مورد از تخلفات به مراجع قضايي ارجاع و 84 مورد تخريب در راستاي ماده تبصره 2 صادر شده است، بيان کرد: 40مورد تخريب انجام شده است.

وي تاکيد کرد: مردم بايد از انجام هرگونه تغيير کاربري غير مجاز خودداري کنند و افراد متخلف بهتر است قبل از اعمال قانون خود در راستاي تخريب ساخت و سازهاي غير مجازي که انجام داده‌اند اقدام کنند.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان همدان در ادامه با اشاره به اينکه به منظور کاهش ضايعات گندم و نظام در برداشت گندم 160 دستگاه کمباين در بخش خصوصي و دولتي بازديد شد و امسال تعداد کمباين‌ها نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.

وي افزود: بهترين کمباين‌ها هم تا پنج درصد ريزش دارند اما امسال تعداد کمباين‌هايي که به همدان مهاجرت کردند وضعيت مطلوبي داشتند.

رشيدي با بيان اينکه امسال جو زودتر برداشت شد، ادامه داد: در رابطه با بازديد از کمباين‌ها براي همه روستاهاي زير پوشش مديريت جهاد کشاورزي شهرستان کارشناس و ناظر داريم چراکه با يک بازديد از کمباين، تنظيم قطعي و ثابت ايجاد نمي‌شود و ممکن است حين کار تنظيم کمباين به هم خورده باشد که بايد هوشيار بود.

وي در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در اداره ترويج جهاد کشاورزي شهرستان همدان، افزود: اداره ترويج در راستاي آگاهي و تشويق کشاورزان آموزش انفرادي و چهره به چهره 200 نفر را انجام داده است.

وي با اشاره به اينکه نظارت بر توزيع يک‌هزار و 169 نهاده دامي سنتي و صنعتي انجام شده است، ادامه داد: کشت گلخانه‌اي به صورت گسترده در برنامه جهاد کشاورزي است.

رشيدي در رابطه با نظارت و بر طرح بهبود و عملکرد مرغ گوشتي، بيان کرد: هفت فقره پرونده براي دريافت تسهيلات به واحد مکانيزاسيون معرفي شده است.

وي با اشاره به ثبت نام 72 واحد صنعتي در سايت بهينه ياب براي دريافت تسهيلات، افزود: توزيع 14 هزار قطعه بچه ماهي قزل‌آلا در بين چهار پرورش دهنده در منطقه نيز انجام شده است.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان همدان در ادامه به بررسي مصوبات جلسات گذشته پرداخت و افزود: دانشگاه علوم پزشکي، شرکت غله و سازمان جهاد کشاورزي براي تدارک انبارها نهايت تلاش را کردند و تا انبارهاي زيادي را براي خريد در سطح زير 5 تن در اختيار داشته باشند.

وي با اشاره به اينکه انبارهايي که امکان تاييد داشت مورد تاييد قرار گرفت و فقط يک مورد تاييد نشد، افزود: انبار تاييد نشده براي خريد جو در نظر گرفته شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن