Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر انتظامی - حوادث گردو ۱۳۰ همدانی را مصدوم کرد

گردو ۱۳۰ همدانی را مصدوم کرد

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی همدان از یک نفر فوت و 130 تن مصدوم در حوادث برداشت گردو طی سال‌جاری خبر داد.

به گزارش "همدان‌نیوز" و به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر حبیب معصومی با اشاره به مسأله سقوط از درخت گردو به عنوان یکی از حوادث پرتکرار روزهای آخر فصل تابستان و آغازین ماه فصل پاییز اظهار کرد: همدان به عنوان یکی از تولیدکننده‌های تخصصی گردوی مرغوب در سطح کشور، مساحت بسیار زیادی از باغات گردو را در خود جای داده است.
وی تشریح کرد: با وجود اینکه استان‌های آذربایجان شرقی و کرمان نیز سهم بالایی در تولید گردوی کشور دارند اما استان همدان در حیث مرغوبیت و تولید تخصصی این محصول، حرف اول را در کشور می‌زند به همین علت موضوع برداشت محصول گردو که اصطلاحا به آن گردوتکانی گفته می‌شود به یکی از دغدغه‌های مهم در روزهای برداشت محصول تبدیل شده‌است. 
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی استان سقوط از درختان گردو را یکی از حوادث پرتکرار سال‌های اخیر در ماه‌های شهریور و مهر عنوان کرد و افزود: از سال‌های قبل، موضوع گردوتکانی یکی از حوزه‌های پرکار و دغدغه همکاران ما در اورژانس پیش‌بیمارستانی است و متأسفانه آسیب‌های این رویداد در مواردی که بدون در نظر گرفتن شرایط حرفه‌ای و ایمن با حضور افراد غیر متخصص انجام می‌شود از شکستن دست و پا و آسیب‌های نخاعی تا مرگ در برخی موارد شیوع پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: نکته نخست در مورد برداشت از درختان گردو، ارتفاع بسیار این درختان و سرقت این محصول در هنگام رسیدن و ریختن آن روی زمین است که باعث شده تا باغداران قبل از اینکه محصول کاملا رسیده شود حتی با وجود نبودن فرد متخصص و با حداقل امکانات ایمنی اقدام به برداشت و چیدن گردوهای درختان کنند.
دکتر معصومی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این کار وجود کرم خراط در درختان گردو است که شاخه درختان را از داخل می‌جود و باعث می‌شود درخت از داخل پوک و خالی شود اما فردی که روی درخت ایستاده از پوک بودن شاخه‌ها بی‌اطلاع است و همین موضوع باعث شکستن شاخه و سقوط فرد می‌شود.
مدیر حوادث دانشگاه بیان کرد: افراد متخصص و حرفه‌ای که با مهارت و ایمنی می‌توانند محصول باغات گردو را برداشت کنند روزانه بین 500 هزار تا یک میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کنند بنابراین برخی از باغداران ترجیح می‌دهند به‌جای به‌کار گرفتن این افراد و تقبل دستمزد بالای آنها، خود و خانواده‌شان اقدام به برداشت محصول کنند.
وی با بیان اینکه دستگاهی به نام shakerبا ایجاد شوک در درختان باعث ریزش محصول روی زمین و برداشت ساده‌تر شده‌است گفت: متأسفانه در افواه عام گفته می‌شود این دستگاه به درخت آسیب می‌زند و اعتماد چندانی به عملکرد آن در بین باغداران ایجاد نشده است، از طرفی سرشاخه کاری که باعث کاهش ارتفاع درختان می‌شود هم تنها در 20 تا 30 درصد باغات انجام شده و حدود 70 درصد باغات مثل قبل بدون سرشاخه‌کاری محصول می‌دهند.
دکتر معصومی در ادامه خاطرنشان کرد: با مجموع عواملی که گفته شد غالبا افرادی اقدام به برداشت محصول باغات گردو می‌کنند که از توان و تخصص کافی برخوردار نیستند و یا دارای سن بالا هستند یا بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشارخون و... دارند که با در نظر گرفتن این موضوع که درخت گردو بر خلاف سایر درختان اکسیژن هوا را گرفته و co2تولید می‌کند می‌تواند برای این افراد زمینه مشکلات متعدد از جمله همین سقوط نابهنگام را فراهم کند.
وی با اشاره به وجود 5 پایگاه (کدفعال) در شهرستان تویسرکان یادآور شد: طی روزهای اخیر دو پایگاه فعال دیگر به ظرفیت پایگاه‌های این شهرستان اضافه کردیم تا در ماه‌های شهریور و مهر که حجم تماس‌ها و مأموریت‌ها به دلیل سقوط از درخت گردو افزایش می‌یابد پوشش مناسبی صورت گیرد البته این دو پایگاه به صورت دائمی فعال شده‌اند و پس از این ایام نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی استان همدان همچنین به برگزاری جلساتی با دیگر دستگاه‌های متولی در این حوزه اشاره و بیان کرد: تلاش کرده‌ایم تا در این جلسات مدیریت موضوع برداشت محصول گردو و نحوه صحیح انجام دادن این کار توسط ارگان‌های ذیربط به باغداران آموزش داده شود تا از حوادث این موضوع کاسته شود.
وی با اشاره به مصدومیت 130 نفر و یک نفر فوت در حوادث سقوط از درخت گردو در هنگام برداشت این محصول عنوان کرد: مصدومین این حوادث از شهرستان‌های همدان، نهاوند، تویسرکان، بهار و ملایر بوده‌اند که بیشترین مصدومین از شهرستان تویسرکان هستند.
دکتر معصومی یادآور شد: 113 نفر از مصدومین مزبور در مراکز درمانی بستری شدند و مابقی به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شده‌اند، ما امیدوار هستیم با همکاری بین دستگاهی این آمار به حداقل ممکن کاهش یابد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن