Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر انتظامی - حوادث همدان کمترین تلفات گازگرفتگی را در کشور دارد

همدان کمترین تلفات گازگرفتگی را در کشور دارد

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران با اشاره به کاهش شدید دمای هوا در برخی استان ها از مردم خواست در استفاده از وسایل گازسوز و حرارتی موازین ایمنی را رعایت کنند.

به گزارش "همدان نیوز"، محمدرضا یوسفی پور با اشاره به اینکه هم اکنون در برخی از استانها دمای 2 تا 3 درجه را تجربه می کنیم، افزود: این مساله یعنی تمایل مردم به راه اندازی دستگاه های گرمایشی و حرارتی افزایش یافته بنابراین از هموطنان تقاضا داریم در راه اندازی این دستگاه ها نهایت دقت را به خرج دهند.

وی با بیان اینکه موضوع راه اندازی یا نصب وسایل گازسوز یا سیستم های حرارت مرکزی به نظر ساده می رسد، گفت: اما این مساله در عین سادگی بسیار تعیین کننده است و از همه افراد تقاضا داریم موضوع را مهم تلقی کنند و در نصب و راه اندازی این دستگاه ها از افراد متخصص استفاده کنند.

یوسفی پور با اشاره به اینکه هر ساله حدود 80 درصد از مرگ های ناشی از حوادث استفاده از وسایل گازسوز مربوط به مرگ های خاموش یا مرگ ناشی از گاز سمی مونوکسیدکربن است، افزود: در این زمینه از مردم می خواهیم در راه اندازی مجدد وسایل گرمایشی خود حتما از بسته نبودن دودکش ها مطمئن شوند و از کلاهک برای دودکش های خود در پشت بام استفاده کنند.

وی سوزان بودن رابط وسیله گازسوز تا دودکش را آزمایشی ساده برای تشخیص درست کارکردن دودکش عنوان کرد و گفت: افراد با این آزمایش ساده می توانند از درست کارکردن دودکش مطمئن شوند.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران یکی دیگر از مسایل ایمنی را مطمئن بودن از فرسوده نبودن شیلنگ های گاز و همچنین استفاده از بست های مناسب دانست و تاکید کرد: موضوع تهویه و هوارسانی به واحدهای کوچک در هنگام استفاده از وسایل گازسوز موضوع مهمی است که نباید فراموش شود بنابراین از مردم می خواهیم دریچه های تهویه را به ویژه در واحدهای کوچک تحت هیچ شرایطی حتی برای جلوگیری از نفوذ هوای سرد نبندند.

یوسفی پور استفاده از بخاری های بدون دودکش در فضاهای محدود و کوچک را غیرایمن دانست و گفت: در مورد شومینه نیز از مردم می خواهیم حتی الامکان از وسایل گرمایشی تشریفاتی و دکوری کمتر استفاده کنند زیرا این دستگاه ها علاوه بر اینکه بازده گرمایشی کمی دارند به دلیل محدودنبودن محفظه آنها دود ناشی از احتراق در فضای اتاق منتشر می شود.

وی تعداد قربانیان ناشی از حوادث وسایل گازسوز در سال 96 را 311 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد 201 نفر بر اثر مرگ خاموش یا استشمام گاز سمی مونوکسیدکربن و 110 نفر نیز بر اثر آتش سوزی و انفجار جان خود را از دست دادند.

یوسفی پور گفت: در سال 96 مرگ های ناشی از گاز مونوکسیدکربن بیش از 14 درصد نسبت به سال 95 کاهش نشان می دهد اما در مرگ های ناشی از انفجار و آتش سوزی بیش از 12 درصد رشد داشته ایم.

وی بیشترین آمار تلفات ناشی از استفاده از وسایل گازسوز را در استان سمنان عنوان کرد و افزود: در این رده بندی استان همدان کمترین تلفات را داشته است و در میان 31 استان کشور استان تهران رتبه بیست و هشتم از نظر کمترین تلفات را به دست آورده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن