Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر انتظامی - حوادث تلاش هفت ساعته آتش‌نشانان همدان برای جلوگیری از انفجار تانکر نفت

تلاش هفت ساعته آتش‌نشانان همدان برای جلوگیری از انفجار تانکر نفت

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: با تلاش 7 ساعته آتش‌نشانان همدان، از آتش‌سوزی و انفجار تانکر حامل ماده سوختنی حادثه دیده جلوگیری شد.

به گزارش "همدان نیوز"، محمدرضا بیاناتی در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه تصادف تانکر حامل ماده سوختنی، اظهار کرد: ساعت 16:21 روز گذشته گزارشی مبنی بر تصادف تانکر حامل ماده سوختنی نفتی در جاده ملایر به سامانه 125 گزارش شد.

وی به اقدامات صورت گرفته بعد از دریافت این گزارش اشاره کرد و گفت: به دنبال دریافت گزارش بلافاصله دو اکیپ عملیاتی از ایستگاه 16، دو اکیپ از ایستگاه مرکزی و یک اکیپ پشتیبانی از ایستگاه 12 به محل حادثه اعزام شدند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان بیان کرد: آتش‌نشانان اعزامی در کمترین زمان ممکن به محل حادثه رسیده و پس از بررسی اولیه،  نشت شدید ماده سوختنی نفتی از تانکر سوخت در پی برخورد با خودروی دیگری را مشاهده کردند.

وی با بیان اینکه پس از مشاهده نشت ماده سوختی بلافاصله با تقسیم به چند گروه، عملیات مهار و جلوگیری از نشت ماده سوختنی، ایمن‌سازی محل حادثه و پیشگیری از بروز آتش‌سوزی و انفجار آغاز شد، افزود: آتش‌نشانان ضمن کنترل نشت ماده سوختی از تانکر، هدایت سوخت خارج شده به محلی دورتر از تانکر و محل تردد خودروهای عبوری، سطح تانکر و سوخت خارج شده به صورت مداوم با فوم اطفاء حریق پوشانده شد تا در صورت رسیدن احتمالی حرارت امکان بروز آتش‌سوزی و انفجار به حداقل تقلیل یابد.

بیاناتی با تقدیر از سرعت عمل و تلاش خستگی‌ناپذیر آتش‌نشانان در این حادثه، تصریح کرد: در حالی که آتش‌نشانان کار خود را حتی فراتر از وظایف ذاتی و در کمترین زمان ممکن انجام دادند اما عدم همکاری سایر دستگاه‌های متولی و مرتبط باعث  طولانی شدن بیش از اندازه زمان عملیات شد.

وی با اشاره به تردد تعداد زیادی کامیون حامل مواد شیمایی و سوختی خطرناک در جاده‌های کشور و وقوع سوانح متعدد برای این خودروها، ادامه داد: متأسفانه در کشور ما حوادث جاده‌ای متولی مشخصی ندارد و این موضوع به ویژه در موارد مشابه این حادثه مشکلات و خطرات فراوانی را برای جان و مال  مردم ایجاد کرده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان خاطرنشان کرد: در حادثه اخیر هماهنگی در اعزام خودرو و تجهیزات، انتقال سوخت خودرو حادثه دیده و سایر اقدامات لازم، پس از تماس‌های مکرر با مدیرکل مدیریت بحران استانداری، فرمانداری همدان، نیروی انتظامی، پلیس راهور، شرکت توزیع برق، راهداری و سایر دستگاه‌های مربوطه و صرف بیش از 3 ساعت زمان انجام شد.

وی اظهار کرد: تکرار این وضعیت بدون شک احتمال بروز فجایع مختلف را افزایش خواهد داد.

بیاناتی با بیان اینکه کامیون حادثه دیده از پالایشگاه آبادان به مقصد تبریز با ماده نفتی که خطر انفجار و احتراق آن حتی از بنزین هم بالاتر است بارگیری شده بود، گفت: با وجود خطر بالقوه تردد کامیون های حامل مواد خطرناک درسطح جاده‌ها هیچ دستگاهی مسوولیت مستقیم ایمنی آنان به ویژه در زمان وقوع حوادث مشابه را به عهده نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این عملیات 7 ساعته 16 آتش‌نشان درقالب 6 اکیپ عملیاتی، فرماندهی و پشتیبانی  حضور داشتند، تصریح کرد:  تیم‌های عملیاتی اعزامی پس از پایان عملیات برای ادامه خدمت‌رسانی به ایستگاه‌های عملیاتی بازگشتند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن