Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر انتظامی - حوادث دختران دبیرستانی طعمه مجرمین مجازی/25 درصد از جرائم سایبری در همدان انتشار اطلاعات خصوصی است

دختران دبیرستانی طعمه مجرمین مجازی/25 درصد از جرائم سایبری در همدان انتشار اطلاعات خصوصی است

رئیس پلیس فتای استان همدان گفت: 25 درصد از جرائم سایبری در همدان مربوط به انتشار اطلاعات خصوصی است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، سرهنگ اکبر امینی در جمع خبرنگاران در ابتدای سخنان خود  با بیان اینکه در اواخر سال 89 پلیس فتا در سراسر کشور راه اندازی شد، اظهار داشت: در استان همدان به جز مرکز استان در ملایر و نهاوند به عنوان شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت از پلیس فتا برخوردار است.

وی با اشاره به حضور افراد هنجارشکن در فضای مجازی، یادآور شد: ایجاد امنیت برای افراد در فضای سایبری از جمله اقدامات پلیس فتا بوده است.

امینی با بیان اینکه کیف قاپی از جرائمی بوده که از 20 سال قبل شاهد آن هسیم،خاطرنشان کرد: در مقایسه با این جرائم، جرائم سایبری انتقالی است و از آن سوی مرزها وارد می شود که مدام در حال تغییر است.

وی ضریب اینترنت را در کشور 73.94 درصد عنوان کرد و افزود: در استان همدان ضریب اینترنت 61.7 درصد است و همدان نوزدهمین استان کشور در این زمینه به شمار می رود.

رئیس پلیس فتای استان همدان با بیان اینکه اولویت برنامه ها پیشگیری از جرائم در فضای سایبری است، خاطرنشان کرد: پیشگیری کیفری و غیرکیفری در دستور وظایف پلیس فتا قرار دارد.

وی ادامه داد: آموزش جامعه هدف، تولید محتوا و مسائل آموزشی برای مردم در سایت پلیس فتا و مشاوره از جمله اقدامات پلیس فتا بوده است

امینی با اشاره به افزایش مبلغ جرائم، یادآور شد: در 10 ماهه ابتدایی سال جاری 26 نمایشگاه و 205 کلاس آموزشی برون سازمانی برگزار شده که 21 هزار و 450 نفر به صورت چهره به چهره آموزش دیده اند.

رئیس پلیس فتای استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه 92.59 درصد پرونده های تشکیل شده منجر به کشف شده است.

وی افزود: جرائم اولویت بندی شده به گونه ای که برداشت های غیرمجاز و کلاهبرداری های اینترنتی 27 درصد از جرائم را به خود اختصاص می دهد.

امینی با بیان اینکه مزاحمت های اینترنتی و انتشار مسائل خصوصی و خانوادگی 25 درصد از جرائم را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: مزاحمت های اینترنتی در سال جاری رشد قابل توجهی داشته است.

رئیس پلیس فتای استان همدان اظهار داشت: تهدید و اخاذی نیز 12 درصد از جرائم را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: 60 درصد از جرائم در شبکه های مجازی به ویژه تلگرام و اینستاگرام بوده است.

امینی با بیان اینکه با افزایش سامانه های هوشمند، 60 درصد از جرائم در این سامانه ها اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: در مجموع 77 درصد متهمین و مجرمین مرد و 23 درصد خانم بوده اند.

وی همچنین تصریح کرد: 9 درصد از مجرمین زیر 17 سال، 29 درصد بین 18 تا 25 سال و 62 درصد نیز بالای 26 سال سن دارند.

امینی با بیان اینکه 63 درصد از متهمین تحصیلات لیسانس به بالا دارند، گفت: 27 درصد از افراد زیر دیپلم و 9 درصد کم سواد هستند.

رئیس پلیس فتای استان همدان گفت: 39 درصد از شاکیان تحصیلات بالای لیسانس و 61 درصد از شاکیان نیز کم سواد هستند.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی پرونده های امسال 563 میلیون تومان بوده است، یادآور شد: کسب منافع مالی، مباحث غیر اخلاقی، انتقام جویی، تخلیه حساب های شخصی و رقابت های شغلی و سرگرمی از انگیزه های متهمین بوده است.

رئیس پلیس فتای استان همدان در ادامه با بیان اینکه استفاده از عکس پروفایل افراد برای کلاهبرداری، اظهار داشت: یکی از مشکلات در جامعه سواد رسانه ای است و بر اساس بررسی های صورت گرفته 80 درصد از جرائم به نا آگاهی مردم برمی گردد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: توصیه می شود که کاربران از شبکه های اجتماعی داخلی استفاده کنند چراکه امنیت بیشتری دارد و افراد دسترسی به این شبکه برای سوء استفاده ندارند.

امینی با بیان اینکه هویت افراد در فضای سایبری پنهان است، اظهار داشت: این افراد تصور می کنند که قابل شناسایی و پیگیری نیستند در حالیکه چنین نیست و پیگیری صورت می گیرد.

وی تأکید کرد: افراد در فضای مجازی به عناوین اعتماد نکنند و در خریدهای اینترنتی نیز با توجه به افزایش قارچ گونه فروشگاه ها، دقت لازم را داشته باشند.

امینی افزود: برخورد خاصی با برخی فروشگاه ای مجازی صورت نگرفته و متأسفانه اتفاقی نیفتاده است.

رئیس پلیس فتای استان همدان با بیان اینکه در سامانه پرداخت الکترونیکی مجوزها از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می شود، گفت: حوزه های شبکه های اجتماعی گستردگی فراوانی دارد و در کل دنیا گسترده است.

وی همچنین تصریح کرد: موضوع فیشینگ در فضای مجازی دیده می شود که این صفحات جعلی هستند و افراد را درگیر می کند.

امینی با بیان اینکه از طریق ایمیل کلاهبرداری هایی صورت می گیرد، اظهار داشت: در هک و نفوذ یکی از وظایف ذاتی پلیس فتا این است که سایت های مهم استانی را بررسی کند و اگر حفره ای برای نفوذ وجود داشته باشد، گوشزد می شود.

رئیس پلیس فتای استان همدان تأکید کرد: همانطور که در فضای حقیقی گشت پلیس هست پلیس فتا نیز صرفا حضور دارد که امنیت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه فضای مجازی به طور واقعی وجود دارد و آثارش در فضای حقیقی دیده می شود، خاطرنشان کرد: در استان همدان جرائم منجر به درگیری و قتل نشده اما مواردی در دیگر مناطق دیده شده است.

امینی همچنین تصریح کرد: فعالیت در کانال های تلگرامی و شبکه های اجتماعی به صورت غیر قانونی رصد می شود.

رئیس پلیس فتای استان همدان گفت: 14 میلیون کاربر اینستاگرامی و 20 میلیون کاربر تلگرامی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در فضای سایبری مشکلات بیشتر برای بانوان ایجاد می شود، خاطرنشان کرد: دختران به ویژه در مقطع متوسطه بیش از سایر افراد در فضای مجازی در معرض خطر قرار دارند.

رئیس پلیس فتای استان همدان گفت: کودکان به راحتی می توانند از اینترنت استفاده کنند اما خانواده ها نمی توانند و یک شکاف دیجیتالی بین والدین و فرزندان ایجاد شده که باید با همکاری دستگاه ها این شکاف برطرف و نحوه استفاده از شبکه مجازی به آنها هشدار داده شود.

وی با تأکید بر اینکه هنوز آسیب های فضای مجازی چندان مورد توجه قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: کمپ هایی در برخی کشورها برای ترک اعتیاد مجازی تشکیل شده است.

امینی در پایان یادآور شد: هرچه اطلاعات مردم در خصوصی شبکه های مجازی و اینترنت افزایش یابد، امنیت نیز افزایش خواهد یافت.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن