Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی شهید مدنی، جمع اضداد بود...

شهید مدنی، جمع اضداد بود...

شاید اگر بگوییم شهدای محراب کشورمان، میراث ماندگار نخستین شهید محراب امیرالمؤمنین(ع) هستند گزافه نگفته باشیم. شاید اگر بگوییم الگوگیری آنها از مکتب عاشورا و قیام امام حسین(ع) راز حفظ و احیای فرهنگ و اسلام ناب محمدی(ص) است، بی‌راه نباشد.

به گزارش "همدان نیوز"، امروز سخن از شهید محرابی است که تسلیم بودن در برابر حق، عشق به اهل بیت(ع) و مهرورزی به بندگان خدا را سرلوحه زندگی‌اش قرار داده بود. مردی که هنوز و حتی تا همیشه نام نیکش در یک شهر عطر خاصی به آن داده و هیچ کسی نمی تواند منکر خوب بودنش باشد.

همین که پس از گذشت سالیان سال، وقتی اسم دومین شهید محراب "سیداسدالله مدنی‌تبریزی" را در شهر همدان که موطنش نیست می‌آوری همه از او به نیکی یاد می‌کنند و از انسان‌دوستی، غمخوار بودن فقرا و ایتام و مردمداری‌اش می‌گویند یعنی آیت‌الله مسیر راستی و درستی را به خوبی شناخته بود و راز ماندگاری‌اش در قلب یک شهر همین است.

سالگرد شهادت این سید بزرگوار بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌های یارانش بنشینیم، همان‌هایی که غمخواری‌اش برای مردم را لمس کرده، اشک‌هایش برای اهل بیت(ع) را دیده و اصرارش برای به کرسی نشاندن حرف حق را زندگی کرده بودند.

یکی از یاران شهید مدنی با تأکید بر اینکه رفتار ایشان را باید در صحنه عمل پیاده کنیم و افکارش باید در اعمالمان متجلی شود، افزود: آیت‌الله مدنی بسیار خدوم بود و همیشه مراقب بود به مردم سخت نگذرد و در همه حال حواسش به مردم بود.

محمدعلی همایونی ادامه داد: تأسیس دارالایتام، درمانگاه، مسجد و مؤسسه قرض‌الحسنه مهدیه توسط ایشان که برخی با همکاری بازاریان انجام شد، نشان دهنده این است که وی مرد عمل بود نه شعار، به عبارتی آیت‌الله مدنی ابتدا کارها را عملی می ‌کرد سپس شعار می‌داد و حرف می‌زد.

وی با بیان اینکه خدمت کردن به مردم در رأس کارهای ایشان بود، تصریح کرد: شهید مدنی حقیقتی از انقلاب و ترجمانی از ارزش‌های انقلاب بود که نه تنها برای مردم بلکه برای بزرگان انقلاب نیز میزان محسوب می‌شد.

همایونی با اشاره به اینکه بدون شهید مدنی انقلاب در همدان راه نمی‌افتاد، اظهار کرد: در واقع انقلاب در همدان راه افتاده و به بن‌بست خورده بود، در آن زمان انقلاب راه انحرافی پیش گرفته بود و شهید مدنی به عنوان یک حقیقت سکان انقلاب را در دست گرفت و حرکت کرد.   

یار شهید مدنی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه در دوران انقلاب هر ارزشی که در همدان مشاهده می‌شد، آیت‌الله مدنی در رأس آن قرار داشت، مطرح کرد: کارهایی که ایشان می‌کرد برای مردم و بزرگان میزان بود و اگر آن میزان نبود، بدسلیقگی اتفاق می‌افتاد.

وی با اشاره به اینکه بعضی از بزرگان از ایشان الگو می‌گرفتند، بیان کرد: شهید مدنی در اجرای احکام با کسی تعارف نداشت و معتقد بود احکام اسلام باید به درستی پیاده شود همچنین برای امر به معروف و نهی از منکر جدی و دقیق اهمیت ویژه‌ای قائل بود و همیشه پشت تریبون درباره کار خلاف و نادرست صحبت می‌کرد.  

همایونی در ادامه با بیان اینکه ایشان به جوان‌ها بهای زیادی می‌داد، افزود: با توجه به اینکه آن زمان بنده در سنین جوانی بودم اما از طرف آیت‌الله مدنی به چند سمت انتخاب شدم که از جمله آنها مسئول راهپیمایی‌های همدان، نماینده ایشان و مسئول جهاد همدان بود.

وی اضافه کرد: شهید مدنی به صورت حساب شده و به جا از جوان‌ها استفاده می‌کرد و همواره به این نکته توجه داشت که جوان‌هایی که انحراف داشتند را به کار نگیرد بنابراین همیشه درباره جوان‌ها برآورد کرده و به موقع از آنها استفاده می‌کردند.

همایونی در ادامه به خاطره‌ای از شهید مدنی اشاره کرد و گفت: زمانی که مسئول جهاد همدان بودم برای سمیناری به تهران دعوت شدم که شهیدان رجایی و بهشتی و حجت‌الاسلام موسوی‌اردبیلی هم حضور داشتند، پس از اینکه به همدان برگشتم درب جهاد بسته بود از نگهبان علت را پرسیدم، گفت اختلافی به وجود آمده و آیت‌الله مدنی گفته‌اند باید درب جهاد بسته باشد.

وی با بیان اینکه از چند مسئول کمیته هم سوال کردم و ایشان فرمودند ما جهاد نمی‌خواهیم و دربش را ببندید، افزود: آنها توضیح دادند که به اشتباه جمله‌ای از امام خمینی(ره) در تراکت زده‌اند که سخن امام(ره) نیست، امام(ره) فرموده بود مسئله‌ای به نام خان در اسلام وجود ندارد و این‌ها زده‌اند، مسئله‌ای به عنوان مالکیت در اسلام وجود ندارد.

همایونی توضیح داد: سپس حاج احمد به شهید مدنی زنگ زده و وقتی ایشان موضوع را به بچه‌ها گفت، آنها پاسخ دادند اشتباه شده است، آیت‌الله مدنی هم در جواب گفت اشتباه یعنی چه؟ من با شنیدن این صحبت‌ها به دوستان گفتم اصل مطلب را برای ایشان شرح می‌دادید و آنها در پاسخ گفتند جرأت نکردیم و شما با ایشان صحبت کن.

وی اضافه کرد: با آقای بیات به خدمت شهید مدنی رفتیم که گفت ارباب رجوع زیاد است و سر ظهر بیایید اما داخل رفتیم و ایشان خیلی عادی جواب سلام ما را گرفت، وقتی به او گفتم سوءتفاهم شده است گفت از قول امام(ره) جمله کفرآمیز نوشتید و اسمش را می‌گذارید سوءتفاهم!

این یار شهید مدنی افزود: از اتاق بیرون آمدیم، به توصیه مسئول دفتر ایشان قرار شد سر ظهر دوباره او را ملاقات کنیم، ظهر به محضر آیت‌الله مدنی رفتیم و من گفتم ما نیامده‌ ایم از اشتباه خود دفاع کنیم بلکه آمدیم راه حلی پیدا کرده و اشتباه را جبران کنیم بنابراین شما راهنمایی کنید چه کاری انجام دهیم تا جبران اشتباه شود.

همایونی تصریح کرد: ایشان با شنیدن این صحبت‌ها تغییر حالت داد و گفت چه پیشنهادی دارید؟ گفتم پیشنهاد می‌کنم از طریق رادیو و تلویزیون مصاحبه‌ای انجام دهم و بگویم اشتباه از طرف جهاد است گفت نه اینطور قضیه بزرگ می‌شود. گفتم اطلاعیه‌ای بدهیم و بگوییم اشتباه از طرف ما بوده است گفت این هم راهش نیست.

وی اضافه کرد: شهید مدنی فرمود شما مأموریت داری به قم و به خدمت آیت‌الله گلپایگانی بروی و موضوع را تشریح کرده و عذرخواهی کنی اما اگر مسئله حل نشد باید به تهران و خدمت آقای رجایی بروی و برای ایشان توضیح بدهی و باز هم اگر نشد به محضر حاج احمدآقا برسی که خوشبختانه مشکل در قم حل شد.  

همایونی در ادامه با اشاره به اینکه شهید مدنی بسیار متواضع بود، اظهار کرد: ایشان به موقع متواضع بود و حتی زیر پای اشخاص یا برای بدرقه کردن آنها تمام قد برمی‌خاست اما به جای خود هم روی مسائل ایستادگی می‌کرد تا میزانش پیاده شود بنابراین می توان گفت ایشان جمع اضداد بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مدنی با تدبیر در مواقعی که باید، سکوت می‌کرد، توضیح داد: ایشان نخستین کسی بود که متوجه جریان انحراف بنی‌صدر شد، بنی‌صدر اوایل انقلاب در تهران در اوج محبوبیت بود و از عناصر بسیار مهم شورای انقلاب محسوب می‌شد، همان زمان گفت می‌خواهد به همدان بیاید روزی که بنی صدر به همدان سفر کرد، شهر تعطیل شد و همه از جمله بازاریان و روحانیت به استقبال او رفتند.

همایونی ادامه داد: همان روز به شهید مدنی گفتم شما به استقبال آقای بنی صدر نمی‌روید؟ گفت خیر گفتم ایشان عضو شورای انقلاب و یکی از نخبگان شورا است گفت این عناوین ارزشی ندارند و اگر شما می خواهید به استقبال او بروید مانعتان نمی‌شوم.

وی با اشاره به اینکه بنده هم به استقبال نرفتم اما از رفتار ایشان تعجب کردم، مطرح کرد: در مدت حضور بنی‌صدر در همدان به شهید مدنی گفتم نمی خواهید به دیدار ایشان بروید، گفت ملاقات با وی چه لزومی دارد؟ دو سه روز بعد بنی صدر پیام داد که می‌خواهد به دیدار وی بیاید، وقتی به آیت‌الله مدنی گفتم زمانی را برای ملاقات با بنی صدر تعیین کنید گفت او با مردم هیچ فرقی ندارد و هر زمان که بخواهد می‌تواند به اینجا بیاید و در نهایت بنی صدر هم نیامد.  

همایونی افزود: تا زمانی که بنی صدر عزل و خبرش منتشر شد شهید مدنی چیز منفی درباره وی نگفت، در واقع ایشان و آیت‌الله دستغیب در شیراز جزء معدود افرادی بودند که تا زمان عزل بنی صدر سخن منفی درباره‌اش نگفتند.

وی ادامه داد: شهید مدنی روز عزل بنی صدر در مسجد جامع همدان به منبر رفت و گفت من از روز اول می‌دانستم که این آدم چه کاره است اما وظیفه نداشتم بگویم و چون انسان منحرفی بود او را نپذیرفتم.

همایونی با بیان اینکه مردمداری آیت‌الله مدنی زبانزد بود، اظهار کرد: ایشان همیشه می‌گفت هر کسی با هر قیافه‌ای می‌خواهد من را ملاقات کند به او اجازه دهید، وی با افراد طوری برخورد می‌کرد که حتی مردم کارهای خلافشان را هم به او می‌گفتند و با ایشان احساس راحتی می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه کمک کردن و دستگیری از مردم از جمله کارهای مردمی شاخص ایشان بود، اظهار کرد: آیت‌الله مدنی به تمام معنا نعمت بزرگی برای همدان و از نعمت‌های ناب انقلاب بود./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن