Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی اجرای هشت نمایش از کشورهای خارجی در همدان/با داوری کودکان در جشنواره مخالفم

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان:
اجرای هشت نمایش از کشورهای خارجی در همدان/با داوری کودکان در جشنواره مخالفم

دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: هشت اثر نمایشی از هشت کشور در جشنواره بیست و چهارم به روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، مریم کاظمی در جمع خبرنگاران در ابتدای سخنان خود با اشاره به برگزاری کارگاه های در جشنواره بیست و چهارم، اظهار داشت: کارگاه آموزشی سعید اسدی و مهدیه مهدوی در این دوره به صورت تخصصی برگزار خواهد شد که هدف از برگزاری کارگاه خانم مهدوی حضور مربیان آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: دو کارگاه خارجی نیز در ایام برگزاری جشنواره پیش بینی شده که به صورت تخصصی برگزار خواهد شد.

کاظمی با بیان اینکه امسال نمایش هایی از هشت کشور در جشنواره اجرا می شود، خاطرنشان کرد:  ایتالیا با نمایش «خاطرات جوجه اردک زشت»، آذربایجان با «بز بازیگوش»، فرانسه با «مایناتور»، دانمارک با «تک نوازی دو نفره»، روسیه با «داستان کریستال»، آلمان با «شینگ، شانگ، شو»، کره جنوبی با «نوازنده کوچک» و ترکمنستان با «نصف گوش» در جشنواره بیست و چهارم حضور خواهند داشت.

وی تأکید کرد: از این تعداد چهار اثر در بخش مسابقه و چهار اثر در بخش بین الملل حضور دارند.

کاظمی با بیان اینکه فاتح بادپروا، منوچهر اکبرلو و فریبا چوپان نژاد، آثار بخش خیابانی را داوری می کنند، یادآور شد: حسین صفی، پرستو گلستانی و افسانه زمانی داوران بخش خردسال جشنواره خواهند بود.

وی با اشاره به داوری آقای فن کا، حمیدرضا نعیمی و اردشیر صالح پور در بخش بین الملل جشنواره، گفت: حسین محب اهری، بابک محمدی، مریم سعادت، رضا فیاضی و احمد بیگلریان نمایش های ایرانی را داوری می کنند.

دبیر جشنواره بیست و چهارم با بیان اینکه کتاب «تئاتر کودک و نوجوان» در جشنواره رونمایی می شود، خاطرنشان کرد: امسال دو میهمان ویژه از کشور چین میهمان جشنواره خواهند بود.

وی به رونمایی از کتاب «رویکردهای نوین به نمایش های خلاق» در این دوره از جشنواره اشاره و تصریح کرد: نمایشنامه «خانه خورشید» به نویسندگی شهرام کرمی در جشنواره بیست و چهارم رونمایی خواهد شد و «اولین تئاتر کودکان» نیز دیگر کتاب دوره بیست و چهارم جشنواره است.

کاظمی با بیان اینکه 320 نفر میهمان جشنواره هستند، یادآور شد: از این تعداد 10 تا 15 نفر از میهمانان، میهمان ویژه هستند.

وی همچنین تصریح کرد: برنامه ریزی ما این است که افتتاحیه جشنواره درخور توجه باشد و بتوان در سطح ملی، جشنواره را معرفی کرد.

کاظمی با بیان اینکه نمایش «دیگ و کدو» از سوی جشنواره در کرمانشاه به اجرا پرداخت، خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که یاد زلزله زدگان در جشنواره زنده نگه داشته شود.

دبیر جشنواره با بیان اینکه مریم طباطبایی و پریسا فلاح زاده طراحان پوستر جشنواره هستند، گفت: معتقدم که تئاتر باید جرئی از دروس آموزش و پرورش باشد چراکه باید شناخت ابتدایی و درست و منطقی به طور رایگان در بین دانش آموزان نهادینه شود و اگر دانش آموزی تمایل به حضور در عرصه تئاتر داشت شناختی در این زمینه داشته باشد.

وی ادامه داد: جشنواره های دانش آموزی در سالهای اخیر برگزار شده و دانش آموزان نمایش های حرفه ای را اجرا کردند.

مریم کاظمی با اشاره به حذف داوری کودک در جشنواره بیست و چهارم، یادآور شد: اینکه کودکان را از دنیای خود خارج کرده و در یک هفته با آموزش های تیتروار، ذهن آنها را درگیر می کنیم، صحیح نیست و بهتر است نشست های گفتگومحور صمیمانه کودکان برگزار شود.

وی افزود: من به شدت با داوری کودکان و نوجوانان مخالفم و اگر در سالهای بعد هم دبیر جشنواره باشم، این بخش حذف می شود.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه باید شرایط و امکانات همدان در پذیرش آثار مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: تعداد سالن ها در کمیت آثار پذیرفته شده اثرگذار است و بر اساس تعداد سالن ها می توانیم نمایش ها را بپذیریم.

وی با اشاره به اینکه نبودن بخش جنبی یکی از آسیب ها بود که در سالهای قبل مطرح کردم اما به جشنواره اضافه نشد، گفت: هر اثری که برای حضور در جشنواره انتخاب شود انتقاداتی را به همراه دارد و در ایران تعاملی در خصوص صحه گذاشتن برای کارهای خوب وجود ندارد و ممکن است عادلانه قضاوت نکنیم.

کاظمی افزود: امکانات سخت افزاری در سالن های همدان برای وجود بخش جنبی و حضور آثار وجود ندارد و تعداد سالن ها و امکانات نسبت به سالهای قبل افزایش نیافته است.

وی با اشاره به کیفیت آثار دریافتی، اظهار داشت: جشنواه برآیند اجراهای عموم در طول سال است و جشنواره یک جشن و بازار مکاره ای است که آثار به نمایش گذاشته شود، گروه ها با هم تعامل کرده و ازهم یاد بگیرند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن