Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو پویا بیاتی: موسیقی رپ پچ‌پچی پوچ است

فرار خواننده پاپ از فرکانس‌های منفی تلویزیون
پویا بیاتی: موسیقی رپ پچ‌پچی پوچ است

پویا بیاتی برای علاقه‌مندان به موسیقی پاپ خواننده نام آشنایی است که بی حاشیه در مسیر موسیقی قدم برمی‌دارد و در طول سال‌های گذشته توانسته طرفداران زیادی را در شهرهای مختلف دست‌وپا کند.

او که در حال حاضر روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد، در همین روزهای شلوغ میهمان پایگاه خبری "همدان نیوز" شد که بدون مقدمه به شرح گفتگوی همدان نیوز با خواننده جوان و موفق موسیقی پاپ می‌پردازیم و مخاطبین همدان نیوز و طرفداران پویا بیاتی را به خواندن سخنان شنیدنی او دعوت می‌کنیم.

همدان نیوز: در چه سالی  و در کدام شهر به دنیا آمدید؟

من متولد سال 1365 در کنگاور از شهرستان‌های استان کرمانشاه هستم اما اصالت پدر و مادر من به شهرستان تویسرکان استان همدان برمی‌گردد. در حال حاضر نیز در تهران زندگی می‌کنم.

همدان نیوز: دلیل اینکه تعداد زیادی از مردم شما را خواننده همدانی می‌دانند، چیست؟

همان‌طور که گفتم اصالت پدر و مادرم تویسرکانی است و خودم نیز تحصیلات دانشگاهی‌ام را در اسدآباد و بهار گذراندم و همین موضوع باعث شده که عده‌ای از مردم مرا همدانی بدانند. ارادت خاصی به همدان و همدانی‌ها دارم و جمله قشنگی است اگر بگویم «کاش من یک همدانی بودم».

همدان نیوز: ترانه‌سرایی و خوانندگی را از چه سالی شروع کردید؟

ترانه‌سرایی را از سال 80 شروع کردم. در دوران دبیرستان هم ترانه و هم شعر کلاسیک می‌سرودم.

سال 1384 کارم با موسیقی گره خورد و ترانه‌سرایی را جدی‌تر دنبال کردم و در همان سال‌ها چند ترانه برای تیتراژ سریال‌های تلویزیونی سرودم و بعدازآن نیز برای کارهای خودم می‌نوشتم.

در آن سال‌ها تعدادی قطعات اینترنتی تولید کردم و مجموعه آهنگ‌های اینترنتی من تا سال 1391 در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت و در این سال اولین آلبوم رسمی من در دنیای موسیقی با عنوان "بگو سیب" منتشر شد.

همدان نیوز: رشته تحصیلی شما در دانشگاه ادبیات بوده است. تحصیل در این رشته کمکی به رشد موسیقی و ترانه‌سرایی شما کرده است؟

ادبیات یکی از علایق من به شمار می‌رفت اما با توجه اینکه به حوزه شعر و ترانه علاقه بسیاری داشتم حتی قبل از اینکه به سمت موسیقی و دانشگاه بروم و ادبیات را به‌صورت آکادمیک دنبال کنم در انجمن‌های ادبی شرکت می‌کردم و در همایش‌ها و جشنواره‌های ادبی حضور پررنگی داشتم. بااین‌وجود دانشگاه کمک کرد که شعر را بیشتر بشناسم و بهتر بفهمم و درواقع تأثیر مستقیمی بر فعالیت من داشت. می‌توانم بگویم که رابطه علت و معلولی بین رشته تحصیلی من و شغلم دارد.

همدان نیوز: شنیده‌ها حاکی از آن است که شما پیش از خوانندگی، مداحی کرده‌اید. در این خصوص توضیح دهید؟

این را هم اضافه کنم که من قبل از مداحی قاری قرآن بودم و در رشته قرائت قرآن رتبه کشوری دارم.

من مداحی را قابل‌تفکیک از خوانندگی نمی‌دانم. مدح اهل‌بیت تمام‌شدنی نیست و تنها در جلسات خاص اهل‌بیت نمی‌توان مدح و ذکر آن‌ها را گفت چه‌بسا در عرصه هنر بسیار زیباتر می‌توان ذکر و یاد اهل‌بیت را گرامی داشت هرچند افرادی هستند که در جلسات مذهبی مدح اهل‌بیت را می‌گویند که در نوع خود تقدس دارد و ارزشمند است اما اراده پولادینی می‌خواهد که در موسیقی، کار آیینی انجام داد چراکه حمایت چندانی از آن نمی‌شود بااین‌وجود من سعی کردم لابلای تمام آثارم، ترانه‌هایی خاص اهل‌بیت تولید کنم و می‌دانم که مخاطب خاص خود را دارد.

مردم ما انسان‌های معتقدی هستند و با این آثار ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. حتی می‌توان گفت که عمر این آثار نیز بسیار زیادتر از دیگر آثار است. به اعتقاد من اثری در خصوص امام زمان مانایی و ماندگاری زیادی دارد، کهنه نمی‌شود و تاریخ‌مصرف ندارد. ترانه‌های عاشقانه به‌اندازه‌ای زیاد و سطح پایین است که تنها تا مدت محدودی می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد البته می‌توان در این زمینه نیز آثار فاخری ساخت اما کار آیینی که دارای محتوایی والا و ارزشمند است، ماندگاری ارزشمندی را نیز به دنبال دارد.

هنر تریبونی عمومی‌تر است و هرکسی دوست دارد تریبون بزرگ‌تری داشته باشد چراکه می‌توانی با فکر و مغز و روح یک جمعیت جوان روبه‌رو شوی و موسیقی و هنر می‌تواند تو را در مجموعه‌ای بزرگ‌تر قرار دهد. من هنوز هم مداحی می‌کنم و خودم را جدا از مدح و ذکر اهل‌بیت نمی‌دانم. وقتی هدف یکی است خوانندگی و مداحی فرقی با هم ندارند.

همدان نیوز: هدف و انگیزه شما از تولید آثار مذهبی در کنار آثار عاشقانه چیست؟آیا مطرح‌شدن در رسانه ملی به‌عنوان رسانه پرمخاطب تأثیری در انتخاب این نوع آثار داشته و یا به علایق شخصی خودتان برمی‌گردد؟

رسانه ملی تعدادی آثار خاص و خوانندگان خاص را موردحمایت قرار می‌دهد. خدا نکند من کاری را در حوزه آیینی انجام دهم که انگیزه‌ام رادیو و تلویزیون باشد. تا امروز هدفم این نبوده اثری بسازم که رسانه ملی پخش کند و در حوزه‌ای کار می‌کنم که به آن اعتقاد راسخ دارم.

در طول سال‌های گذشته دو مجموعه در مورد امام زمان(عج) تولید کردم و خدا می‌داند که بر مبنای اعتقاد قلبی و وظیفه، این کار را انجام دادم نه برای مطرح‌شدن در رسانه‌ها و فضای مجازی. من معتقدم که در این مسیر تا حدودی می‌توانم زکات هنرم را بپردازم و اعتقاد به این موضوع نیز در بسیاری از موارد کمک‌حال من وزندگی‌ام بوده و می‌توانم بگویم که اگر پویا بیاتی در هر نقطه‌ای ایستاده نتیجه توجه اهل‌بیت و حضرت زهرا(س) است. تعارفی در این زمینه ندارم و با خودم رودربایستی ندارم و به‌راحتی در مورد آن سخن می‌گویم.

برخلاف اکثر دوستانی که معتقدند پرداختن به موسیقی مذهبی موجب ریزش مخاطب می‌شود من با تمام وجود و تمام‌قد می‌ایستم و می‌گویم که می‌خواهم در عرصه موسیقی اثر مذهبی تولید کنم.

در نظر دارم که در آینده نزدیک آلبومی با هشت قطعه خاص امام رضا(ع) تولید کنم همان‌طور که دو مجموعه نیز در گذشته در مورد امام زمان(عج) و مجموعه‌ای در خصوص عاشورا تولید کردم و می‌دانم که مردم گوش می‌دهند. جوانان اعتقادی دارند که اگر در اثری رنگ و بوی صداقت را یافت قطعاً پذیرفته می‌شود و امیدوارم این صداقت در آثار من نیز وجود داشته باشد.

در برخی موارد به‌اندازه‌ای رنگ و لعاب به اثری می‌دهند، آن را در بوق و کرنا کرده و به مخاطب تحمیل می‌کنند که ممکن است گوش داده شود اما ارج‌وقربی را که باید ندارد.  امیدوارم اگر کسی که در حوزه موسیقی مذهبی کار می‌کند بر اساس خواسته و اعتقاد قلبی خود به سمت این مسیر برود نه بر مبنای سفارشات؛ هرچند اگر سفارشی هم باشد سعادتی بوده که نصیب آن فرد شده است.

بازهم تأکید می‌کنم که هیچ‌وقت انگیزه‌ای برای تولید اثر مذهبی جهت دیده شدن در رسانه ملی نداشته، ندارم و نخواهم داشت.  هرچند بارها نیز پیشنهاد تولید اثر شده اما خودم را در این مسیر قرار نداده‌ام چراکه تشعشعات منفی آن از تأثیرات مثبتش کمتر است.

همدان نیوز: اولین ترانه‌ای که سرودید و اولین اثر موسیقی را که تولید کردید، در یاد دارید؟

اولین ترانه‌ای که سرودم در مورد امام رضا(ع) بود و اولین حضورم در عرصه موسیقی، عاشقانه‌ای به نام خاطرخواه بود که در آن‌زمان اثر معروفی بود و شنیده شد.

همدان نیوز: بهترین اثر شما از دیدگاه خودتان کدام است؟

من بیشتر آثارم را دوست دارم و نمی‌توانم بگویم که کدام‌یک بهتر است چون اگر به این باور نمی‌رسیدم که این اثر بهترین است آن را اجرا نمی‌کردم. هرچند نمی‌خواهم از این جمله کلیشه‌ای که کارهایم را مثل بچه‌هایم دوست دارم به کار ببرم اما غیرازاین هم نیست و معتقدم اگر کسی به دنبال کاری است که انجام دهد باید به نتیجه ایده‌آل در مورد کارش برسد و بعد آن را به نتیجه برساند. برای من تمام آثارم بهترین هستند و امیدوارم برای مردم نیز این‌چنین باشد.

همدان نیوز: تنها برای آثار خود ترانه می‌سرایید یا سفارش دیگر خوانندگان را نیز می‌پذیرید؟

برخی دوستان سفارش ترانه می‌دهند و اگر فرصت باشد حتماً برای آن‌ها نیز ترانه می‌سرایم اما برای آثاری که تولید می‌کنم از ترانه‌های خودم استفاده می‌کنم چون تصورم بر این است که خودم از عهده بیان احساسات ترانه‌ای که دارم، بهتر برمی‌آیم چراکه مؤلف آن هستم و با تمام زوایای احساسی کار ارتباط برقرار می‌کنم. بر اساس ترانه‌ای که سرودم می‌دانم که باید چه رویه‌ای را در پیش بگیرم. در اغلب موارد هم چون آهنگسازی را خودم انجام می‌دهم می‌دانم که کدام بخش از ترانه‌هایم با کدام بخش از موسیقی هماهنگ است. سعی می‌کنم ترانه‌هایم را برای خودم بنویسم و در بعضی موارد هم برای دیگر دوستانی که گاهی سفارشات خود را مطرح می‌کنند.

همدان نیوز: سخت‌گیری شما در انتخاب ترانه‌ها، تأثیری در افزایش تعداد طرفدارانتان داشته است یا خیر؟

در این خصوص باید بگویم که "یک‌عمر می‌توان سخن از زلف یار گفت، در بند آن مباش که مضمون نمانده است".

همدان نیوز: به نظر شما محتوای ترانه‌ها در موسیقی پاپ در چه سطحی از کیفیت و تأثیرگذاری قرار دارد؟

برخی در انتخاب مضمون به‌اندازه‌ای درگیر چرخه تکرار شده‌اند که آثارشان شبیه به هم هستند و از دیگر محتواها کپی کرده و کار می‌کنند.

مشکلی که در سال‌های گذشته در موسیقی دیده می‌شد محتوای تکراری و ضعیف ترانه‌ها بود هرچند در سال‌های اخیر تحولاتی ایجاد شده، محتواها بهتر شده و انتخاب محتوا و آثار نیز قابل‌تحمل‌تر هستند. امیدوارم سطح توقع مخاطب از ترانه بالاتر برود.

مردم و مخاطبان موسیقی به‌خوبی درک می‌کنند. در طول سال‌های اخیر موسیقی به سمت سبک رپ رفته بود که اغلب محتوای مبتذل، خیلی پوچ، تک لایه و سطحی داشت و به‌کل موسیقی را قبضه کرده بود و می‌توان آن را به پچ‌پچ درگوشی ساده و بی‌ربط تشبیه کرد، اما با فاصله گرفتن جریان موسیقی از فضای رپ، اوضاع ترانه در کشور بسیار بهتر شده و می‌توان از نوع ترانه‌هایی که مردم گوش می‌کنند به این نتیجه رسید.

همدان نیوز: چگونه یک ترانه می‌تواند در مخاطب اثرگذار باشد؟

به نظر من اولین کاری که باید برای ساخت موسیقی اثرگذار انجام داد داشتن نگاه متفاوت است. وقتی نگاه و زاویه دید متفاوت باشد جلب‌توجه خواهد کرد اما به‌شرطی که تفاوت به‌اندازه‌ای نباشد که  به‌قول‌معروف توی ذوق بزند.

داشتن نگاه متفاوت و درعین‌حال پختگی مضمون و تفکر و صرف کردن زمان برای تولید محتوای خوب باعث شنیده شدن کار و محبوبیت آن می‌شود.

وقتی برای تولید یک اثر وقت نمی‌گذاریم، خودمان به‌عنوان اولین نقاد اثرمان را نقد نمی‌کنیم و به پایه و اساس اثر چندان توجه و دقتی نداریم میوه آن درخت یا ضعیف و نحیف است و یا فاسد شده و ارزش خوردن ندارد.

همدان نیوز: در زمانه‌ای که تعداد قابل‌توجهی از افراد به سمت خوانندگی می‌روند، چگونه یک خواننده می‌تواند مطرح شود؟

متأسفانه یا خوشبختانه راه خوانندگی برای همه ‌کسانی که حتی می‌خواهند خود را بیازمایند، باز است و این فضا به‌شدت از سوی فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی حمایت می‌شود لذا افرادی حتی با دستگاه‌های خانگی کار خود را ضبط و پخش می‌کنند و به‌راحتی در فضای مجازی منتشر می‌شود.

به همین دلیل افرادی به دنبال این هستند که اثری تولید کنند و به فاصله زمانی کوتاه، اثرشان غوغا کند. در برخی موارد نیز از اطرافیان خود و یا افرادی که به دنبال تجارت و بیزینس هستند و توجهی به عاقبت کسی که آمده خود را محک بزند ندارند، مشاوره‌های اشتباه می‌گیرند. این اتفاقاتی است که موسیقی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بسیار سخت است که در موسیقی بتوان موفق بود و در بین مردم محبوب شد. اینکه آهنگ‌های تو شنیده شود و آثارت به موبایل مردم راه پیدا کند و قابل‌شنیدن باشد پروسه پیچیده و هنرمندانه‌ای را می‌طلبد اگر کسی می‌خواهد خواننده موفقی باشد باید صبر و حوصله زیادی داشته باشد. تلاش و صبوری نتیجه خوبی را دارد و هنر آن‌ها نتیجه‌بخش خواهد بود به‌شرط اینکه این هنر در ذات آن‌ها وجود داشته باشد.

کسی که می‌خواهد در این عرصه موفق شود نباید این انتظار را داشته باشد که در ابتدای کار شناخته شود مگر اینکه در موسیقی نابغه باشد و شانس نیز او را همراهی کند.

همدان نیوز: حضور چند ساله شما در همدان تأثیری در رشد موسیقی و ترانه‌سرایی شما داشته است؟

من در همدان دوستان خوبی در عرصه ادبیات داشته‌ام. شاعرانی که در سطح بالایی قرار دارند و تبادل‌نظر بین ما زیاد بود هرچند در حال حاضر کمرنگ شده اما همین تبادل‌نظر در عرصه ادبیات به من کمک کرده است. همدان در حوزه ادبیات و از لحاظ دارا بودن ادبا و عرفا جایگاه ویژه‌ای داشته است.

همدان نیوز: فضای موسیقی در همدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آشنایی چندانی در خصوص فضای موسیقی در همدان ندارم اما در چند سال اخیر اتفاق چندانی در موسیقی همدان را شاهد نبودیم و خواننده و هنرمندی از این استان در چند سال اخیر مطرح نشده است. می‌توانم بگویم شاید هنرمندان اهل موسیقی یا در همدان کار نمی‌کنند و یا کمرنگ ظاهر شدند.

همدان نیوز: به‌عنوان سخن پایانی، کدام‌یک از ترانه‌های خود را برای سخن گفتن با مخاطبان همدان نیوز و طرفداران خود انتخاب می‌کنید؟

من ترانه "برای تو" را برای طرفدارانم سروده‌ام و این بخش از ترانه را به آن‌ها تقدیم می‌کنم: الهی که صدات همیشه تو گوشم باشه، تب عشق تو تا ابد تو آغوشم باشه، الهی که ازت غم نگیره احساستو، میخونم با همین صدای خسته واسه تو"

گفتگو: فرشته اکبری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن