Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش دومینوی حذف و ایجاد دوربرگردان‌‌ها در شهر همدان

اصلاحات مکرری که مردم را سردرگم می‌‎کند؛
دومینوی حذف و ایجاد دوربرگردان‌‌ها در شهر همدان

در هر گوشه شهر، یکی یکی جداول وسط خیابانها حذف می شوند و جای خود را به مسیری برای دور برگردان اتومبیل ها می دهند و یا آسفالت مرغوب(!) دوربرگردانها زیر جداول جدید دفن می شوند.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، حذف و ایجاد گاه و بی گاه دوربرگردان ها در شهر همدان به دومینویی تبدیل شده که از یک خیابان به خیابانی دیگر سرایت می کند و مردم هر روز با چهره جدید خیابانهای شهر روبه رو می شوند.

هرچند وجود دوربرگردان در مسیرها فضا را برای تصادفات فراهم می کند و مردم به ناچار طی مسیر طولانی را به تصادف در ورودی دوربرگردان ترجیح می دهند، اما حذف و ایجاد آنها که در هر زمانی با تصمیمات و نظرات کارشناسی کارشناسان انجام می شود و ممکن است با تغییر کارشناسان، نظرات نیز عوض شود، مردم را دچار سردرگمی می کند.

با وجود اینکه در محافل و جلسات مدیریت شهری همدان خبرهایی مبنی بر ایجاد تقاطع های غیرهم سطح شنیده می شد، کمبود اعتبار مانع تصمیم گیری برای اجرای برخی طرح ها در راستای بهبود شرایط ترافیکی شهر شد و اصلاح هندسی با هزینه کمتر در دستور کار قرار گرفت و امروز هم در خیابانهای شهر  شاهد اصلاحاتی هستیم که ممکن است در آینده نیز دچار پروسه اصلاح شوند؛ همانطور که اصلاحات هندسی در سال های گذشته در سطح شهر انجام شد و حالا شاهد تغییر آن بر اساس نظرات جدید کارشناسی هستیم.

مدتهاست که در تعدادی از خیابانهای شهر با تابلوی «کارگران مشغول کارند» مواجه می شویم و پس از گذر چند روزه از مقابل این تابلو، یک دوربرگردان جدید و یا فضای سبز به جای دوربرگردان قبلی پیش رویمان نمایان می شود و ما نیز مسیر خود را با تصمیمات جدید هماهنگ می کنیم.

یکی از این تغییرات در چهارراه سعیدیه شهر همدان ایجاد شده و مدتی پس از ایجاد یک دوربرگردان در بلوار بعثت، در طول یک روز با انسداد این چهارراه مواجه شدیم و رانندگانی که از خیابان سعیدیه بالا و پایین به سمت لاین مقابل در حرکت بودند در مواجهه با علائم ترافیکی نصب شده در ورودی چهارراه، ناچار به تغییر مسیر خود به سمت میدان بعثت می شدند و باید مسیری را برای ادامه راه خود به سمت خیابان سعیدیه پایین، طی می کردند.


 

هرچند این اقدام در کاهش ترافیک نیمه سنگین خودروها پشت چراغ قرمز چهارراه سعیدیه اثرگذار بود اما مسیر خودروها را نیز کمی طولانی تر کرد و می توان گفت مدت زمان دور زدن خودروها در میدان بعثت با مدت زمان توقف پشت چراغ قرمز برابری می کند که علاوه بر این موضوع این طرح موجب افزایش مصرف سوخت خودروها، آلودگی بیشتر هوا  و آسیب زدن به محیط زیست نیز  شده است.

شاید راهکار مناسب این مساله این باشد که دوربرگردانی دیگر در طول مسیر چهارراه تا میدان بعثت ایجاد شود تا مسیر کمی کوتاه تر از قبل باشد اما این نکته را نیز نمی توان در نظر گرفت که ایجاد دوربرگردان در برخی مسیرها به خودی خود عامل تصادف می شود و نمی توان بدون کارشناسی اقدام به ایجاد آن کرد.


 منظور نگارنده از طرح این موضوع، صحیح و یا غلط بودن اجرای اصلاحات هندسی در خیابانها نیست و بدون شک کارشناسان مدیریت شهری و ترافیکی در اجرای چنین طرح هایی برنامه ریزی و مطالعات لازم را داشته اند؛ بحث در این میان اقدام به اصلاحات نسبتا مکرر هندسی در سطح شهر است که در این خصوص نیز متخصصان امر باید توضیح دهند که آیا بی نظمی ترافیکی در شهر ایجاد می کند یا خیر؟؛ و یا اینکه انجام مکرر برخی اصلاحات در خیابانهای شهر بر اساس نظرات غیرکارشناسی صورت می گیرد یا اقدامی معمول و منطقی در مباحث ترافیکی شهر است؟

اصلاحات هندسی بر اساس رفتار ترافیکی در شهر انجام می‌شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار "همدان نیوز" در خصوص این موضوع، گفت: در بر اساس مهندسی ترافیک برخی مناطق شهر نیاز به اصلاح هندسی دارد.

عباس صوفی افزود: از جمله شرایطی که باعث انجام این اصلاحات می‌‎شود، حجم بالای ترافیک، گره های ترافیکی و مسائلی است که برای شهروندان مشکل ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه در طول دو سال گذشته اصلاحات هندسی در کمیته ترافیک شهرستان همدان مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار داشت: از دو سال اخیر انجام این اصلاحات درسطح شهر إغاز شده که این اقدام هم منجر به آرام سازی و روان سازی ترافیک شده و هم موجبات آرامش رانندگان را فراهم کرده است.

صوفی با اشاره به حذف چهارراه سعیدیه نیز گفت: با توجه به نظر مشاوران پس از ساخت زیر گذر پیامبر اعظم(ص) در میدان بعثت همدان، ترافیک در این منطقه دچار مشکل شده بود که در راستای رفع گره ترافیکی، در مرحله اول تقاطع بسته و طراحی های بعدی نیز در آینده انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: انجام تمام اصلاحات هندسی بر اساس برنامه و با توجه به شرایط شهر و رفتار ترافیکی تصمیم گیری می شود؛ بی نظمی ترافیکی و حجم بالای ترافیک در برخی مناطق بررسی و بر اساس برنامه ریزی، راهکارهایی جهت رفع مشکلات اندیشیده می شود.

صوفی در پاسخ به این سوال که «آیا حذف گاه وبی گاه دوربرگردان ها و یاد ایجاد آنها موجب سردرگمی مردم نمی شود؟»، خاطرنشان کرد: مهندسی ترافیک مبحثی به روز است چرا که ترافیک زنده است و همزمان با رشد ترافیک اقدامات کارشناسی انجام می شود؛ چه بسا در آینده نیز با توجه به حجم ترافیک در شهر اصلاحات دیگری صورت بگیرد.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: اگر وضعیت ترافیک را در شهر مشاهده کنید، این اصلاحات تأثیر زیادی در روان سازی ترافیک داشته است.

 


به دنبال ایمن‌سازی دوربرگردان‌ها هستیم

رئیس پلیس راهور استان همدان نیز اصلاحات هندسی و حذف دوربرگردان ها را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: این طرح چند مزیت دارد که از جمله فواید آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که توقف های پشت چراغ حذف شده و از طرفی دیگر نیز در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می شود

سرهنگ علی فکری همچنین تصریح کرد: با حذف دور برگردان ها و یا اصلاح هندسی در چهارراه ها، آلایندگی های زیست محیطی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، چراکه پشت چراغ قرمز شاهد توقف حجم بالایی از خودروها هستیم که در منطقه آلایندگی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: این اقدام از لحاظ روحی و روانی نیز تأثیر مثبتی بر رانندگان دارد و از عصبانیت ناشی از توقف پشت چراغ قرمز و تصادفات ناشی از آن می کاهد.

فکری با بیان اینکه در گذشته در هر مقطعی دوربرگردان‌هایی در شهر ایجاد شده است، اظهار داشت: این در حالی است که ایجاد دوربرگردان باید بر اساس قاعده و قانون انجام شود چراکه جز ایجاد تصادفات مزیتی ندارد لذا باید ایمن و استاندارد ایجاد شود.

وی از حذف تعداد زیادی از دوربرگردان ها در سطح شهر همدان خبر داد و افزود:  به زودی تعدادی نیز حذف خواهد شد، هرچند ما به دنبال ایمن سازی دوربرگردان ها هستیم.

فکری خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعدادی از دور برگردانها استاندارد نیست که سعی بر اصلاح آنهاست و اقدامات به این سمت پیش می رود که وضعیت در خیابانهای سطح شهر ایمن باشد.

فرشته اکبری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن