Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو ایمنی 90 درصدی در برابر کرونا با تزریق دُز سوم

ایمنی 90 درصدی در برابر کرونا با تزریق دُز سوم

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با هشدار به افزایش احتمال ابتلا به سویه اُمیکرون در میان افرادی که واکسن نزده‌اند و یا بیماری زمینه‌ای دارند، گفت: کسانی که هر سه دُز واکسن را تزریق کرده‌اند، بیش از ۹۰ درصد در برابر ابتلا و بستری این سویه ایمن هستند و در صورت ابتلا نیز شدت بیماری در آن‌ها به شکل چشمگیری پایین است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر فاطمه ترکمان اسدی با اشاره به اینکه انجام واکسیناسیون علیه کرونا و همچنین اجرای طرح شهید سلیمانی، موجب شد تا آمار فوتی‌های کووید ۱۹ از ۷۰۰ نفر در روز، به زیر ۱۰۰ نفر برسد اظهار کرد: در استان همدان با توجه به تزریق واکسن از شهریورماه سال جاری، تاکنون وضعیت نسبتاً خوبی داشتیم؛ به‌طوری‌که اکثر شهرستان‌های این استان در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفتند و امید می‌رود درصورتی‌که مردم تمام شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنند، هیچ مورد مثبت کرونایی در استان همدان وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها در استان همدان باعث شد برخی از مشاغل همچون سینماها و موزه‌ها که در ماه‌های گذشته تعطیل شدند، بار دیگر فعالیت خود را آغاز کنند؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون تمام مشاغلی که در سال گذشته با محدودیت مواجه بودند بار دیگر با قدرت کار خود را آغاز کردند، اما با توجه به شیوع سویه جدید کرونا در کشور این نگرانی وجود دارد که ویروس هزارچهره بازهم در استان و کشور هنرنمایی کند و با گرفتن جان عزیزانمان به هدف شوم خود برسد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به سویه جدید کرونا و سرعت انتشار آن در کشور، مطرح کرد: اُمیکرون (Omicron) نوع جدیدی از ویروس کرونا است که در آفریقای جنوبی شناسایی و باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است، همچون گذشته و مانند واریانت‌های قبلی، این نگرانی وجود دارد که این نوع کرونا می‌تواند شیوع بیماری در بسیاری از کشورها را افزایش و سیستم‌های بهداشتی را تحت فشار قرار داده و احتمالاً ایمنی واکسن را دور بزند.

جهش هایی فراتر از دلتا در اُمیکرون دیده می شود

دکتر ترکمان اسدی با بیان اینکه ویروس کرونا به کمک پروتئینی به نام اسپایک، وارد سلول‌های بدن شده و باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، تصریح کرد: حدود ۳۰ تغییر یا بیشتر در پروتئین اسپایک در نوع اُمیکرون مشخص شده است که دو برابرِ جهش‌های نوع دلتا است. نیمی از این جهش‌ها در ناحیه‌ای است که ویروس کرونا به کمک آن به سلول بدن انسان متصل شده، وارد آن می‌شود و باعث عفونت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جهش‌ها در این ناحیه ویروس می‌تواند باعث شود تا دستگاه ایمنی (آنتی‌بادی‌های ساخته شده بعد از واکسیناسیون یا عفونت قبلی) ویروس را کمتر از قبل تشخیص دهد و خطر عفونت با اُمیکرون افزایش یابد.

سرپرست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه حداقل سه جهش در نوع اُمیکرون، به ویروس برای فرار از شناسایی شدن توسط آنتی‌بادی‌ دستگاه ایمنی کمک می‌کند گفت: ظاهراً جهش دیگری هم توانایی آن را برای ورود به سلول‌های انسان افزایش می‌دهد و باعث انتقال بیشتر آن می‌شود.

ترکمان‌اسدی در پاسخ به این سؤال که منشأ ویروس اُمیکرون کجاست، اظهار کرد: تاکنون فقط حدس و گمان‌هایی درباره منشأ آن مطرح است. به باور یکی از دانشمندان مؤسسه ژنتیک UCL لندن، احتمالاً در طول عفونت مزمن در فردی با نقص سیستم ایمنی (احتمالاً مبتلای به HIV/AIDS درمان نشده) تکامل یافته است.

وی ادامه داد: هنوز برای پاسخ گفتن به این پرسش که اُمیکرون نگران‌کننده است یا خیر زود است، ویروس‌ها همیشه جهش می‌یابند، با تغییراتی که گاهی ویروس را ضعیف‌تر می‌کند یا گاهی آن را در فرار از آنتی‌بادی‌ها و بیماری‌زایی ماهرتر می‌کند. واکسن‌های کرونا نشان داده‌اند که در برابر انواع قبلی مؤثر هستند.

سرپرست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: اولین گزارش‌ها از کرونای اُمیکرون از افراد جوان بوده که به دلیل سن پایین‌تر معمولاً علائم خفیف کرونا را نشان می‌دهند. بااین‌حال، امکان بیماری شدید با همه انواع قبلی ویروس مانند نوع دلتا وجود داشته است. موارد شدیدتر بیماری کرونا و میزان بستری‌ها با تأخیر چندهفته‌ای مشخص خواهد شد.

دکتر ترکمان‌اسدی با بیان اینکه به گفته کارشناسان، هنوز مهم‌ترین و بهترین راه‌حل، رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، واکسیناسیون و تزریق دوز تقویتی است، عنوان کرد: تحقیقات نشان داده که میزان بالای آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس اصلی کرونا با محافظت در برابر کرونای ناشی از انواع واریانت‌های جدیدتر ارتباط دارد. این احتمال وجود دارد که تزریق دوز تقویتی از واکسن‌های موجود و افزایش سطح آنتی‌بادی بعد از آن، محافظت کافی و سد مناسبی در برابر اُمیکرون ایجاد کند.

وی در خصوص توان خنثی کردن سویه اُمیکرون ویروس کرونا در افراد واکسینه شده با ابتلای قبلی به دلتا، اظهار کرد: مقاله‌ای درباره توان خنثی کردن این سویه در افراد واکسینه شده با ابتلای قبلی به دلتا منتشر شده و بر اساس این تحقیق افرادی که واکسن دریافت کردند و علاوه بر آن به کرونا دلتا نیز مبتلا شده‌اند، ممکن است توانایی بیشتری در خصوص خنثی کردن اُمیکرون نسبت به سایر افراد واکسینه نشده و یا افرادی که به کرونا دلتا مبتلا نشدند، وجود داشته باشد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اهمیت انجام تحقیقات درباره سویه‎‌های مختلف کرونا ویروس، ادامه داد: در این تحقیق آزمایش‌هایی بر روی نمونه‌های خونی افراد مبتلا به کرونا دلتا با و بدون واکسن زدن قبلی انجام شده و توان خنثی کردن سویه‌های اولیه ووهان، دلتا، بتا و اُمیکرون در این آزمایش‌ها مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است و بر اساس نتایج ارائه‌شده در این مقاله افرادی که به سویه دلتا مبتلا شده، اما واکسن دریافت نکرده بودند توان خنثی کردن سویه اولیه ووهان و دلتا را داشته، اما درعین‌حال توان خنثی کردن سویه‌های اُمیکرون و بتا در این افراد وجود نداشته است.

واکسن نزده ها و افراد دارای سابقه بیماری بیشتر در معرض ابتلا به اومیکرون هستند 

دکتر ترکمان‌اسدی افزود: در افرادی که دو دوز واکسن کرونا ویروس را دریافت کردند و بعد از آن به سویه دلتا مبتلا شده بودند، توان خنثی کردن هر چهار سویه کرونا ویروس ازجمله ووهان، دلتا، بتا و اُمیکرون وجود داشته است.

وی با هشدار به افزایش احتمال ابتلا به سویه اُمیکرون کرونا در میان افرادی که واکسن نزده‌اند و یا بیماری زمینه‌ای دارند، اظهار کرد: کسانی که هر سه دُز واکسن را تزریق کرده‌اند، بیش از ۹۰ درصد در برابر ابتلا و بستری شدن ایمن هستند و در صورت ابتلا نیز شدت بیماری در آن‌ها به شکل چشمگیری پایین است.

حال با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد آمار مربوط به همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در بیشتر نقاط کشور در حال کاهش است، اما کارشناسان امر با تأکید بر پرهیز از هرگونه عادی‌انگاری، در مورد احتمال افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در ماه‌های آینده هشدار داده‌اند.

لازم به تذکر است که با توجه به شیوع کرونا با ملیت‌های مختلف، باید بیشتر از گذشته مراقب این ویروس هزارچهره باشیم، چراکه هنوز بسیاری از انواع بیماری شناخته‌نشده است و نمی‌توان با قاطعیت واکسنی برای آن‌ها تجویز کرد.

از طرفی بازگشایی اصناف و مشاغل مختلف با توجه به آنکه صاحبان این مشاغل حدود یک سالی است که متحمل ضرر و زیان‌های ناشی از این بیماری شده‌اند، خوب و پسندیده است؛ اما می‌بایست این بازگشایی با نظارت بیشتر صورت بگیرد.

ناگفته پیداست که همکاری بین مردم و مسئولان در این مدت که شاهد کاهش آمار چشمگیر کرونا بودیم، نقطه قوتی برای کشور است و اگر این همکاری‌ها صورت نگیرد و در اجرای شیوه‌نامه‌ها و محدودیت‌های کرونایی سهل‌انگاری و غفلت شود، بیم آن می‌رود که در اواسط اسفندماه امسال و همچنین بهار ۱۴۰۱ با روند افزایشی بیماری کووید ۱۹ مواجه شویم که به معنی بالا رفتن تعداد بستری و مرگ‌ومیرها خواهد بود.

بر هر یک از ما لازم است بیش از گذشته مراقب این ویروس هزارچهره باشیم، چراکه شیوع سویه جدید این ویروس هزار چهره، سبب نگرانی مردم و مسئولان شده است./ وبدا همدان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن