Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو میلاد شیران: اعتقادی به کلمه پارتی ندارم

پشت‌صحنه تلاش مجری همدانی برای یک سورپرایز
میلاد شیران: اعتقادی به کلمه پارتی ندارم

می‌گوید هیچ اعتقادی به پارتی و سفارش ندارد و موفقیتش در جعبه جادویی حاصل تلاش و تحمل سختی در طول سال‌ها بوده است. او هم همچون بسیاری دیگر از هنرمندان همدانی بار سفر از شهر و دیار خویش بسته تا هنرمندپروری همدان را در صحنه‌ای به گستردگی ایران و مقابل چشمان مردم این سرزمین به نمایش بگذارد.

میلاد شیران یکی از جوانان هنرمند همدانی است که سال‌ها برای پیشرفت خود در عرصه گویندگی و اجرا در رادیو و تلویزیون تلاش کرد تا از «صبح بخیر ایران» شبکه یک سیما میهمان خانه‌های مردم شود و موفقیتش را با کارگردانی و برنامه‌سازی در صداوسیما ادامه دهد.

این مجری موفق شبکه‌های سراسری سیما میهمان مخاطبان پایگاه خبری همدان نیوز شد و از دنیای رادیو و تلویزیون و تلاشش در این مسیر برای رسیدن به موفقیت سخن گفت که ماحصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

همدان نیوز: در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

میلاد شیران متولد 1363 در همدان هستم. تحصیلاتم کارشناسی مهندسی برق و الکترونیک و کارشناسی ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه صداوسیما است و در حال حاضر نیز دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت رسانه هستم.

همدان نیوز: فعالیت خود را به‌عنوان گوینده رادیو و یا مجری تلویزیون در چه سالی و چگونه آغاز کردید؟

سال 82 کارم را در رادیو و تلویزیون به‌عنوان گوینده آغاز کردم و در ابتدا وارد رادیو شدم و تا سال 86 در همدان تجربه اجرای برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی را داشتم و البته در کنار آن برنامه‌سازی رادیویی و تلویزیونی را دنبال می‌کردم. در سال 86 ارتباطم با همدان قطع شد و به سمت رادیو جوان رفتم.

تا سال 1388 در این شبکه رادیویی گوینده بودم تا اینکه از گروه اجتماعی شبکه یک از من دعوت به همکاری شد. کارم را در شبکه‌های سراسری به‌عنوان مجری اصلی برنامه «صبح بخیر ایران» به مدت سه سال دنبال کردم و در ادامه در برنامه‌هایی همچون «شبکه یک شبکه هر ایرانی»، ویژه‌برنامه‌ها در مناسبت‌های مختلف ازجمله برنامه «هفت‌سین» شبکه یک، «طلوع» شبکه چهار، «گام هفت» شبکه آموزش و برنامه‌های "اینجا ایران است، صبح تعطیلی و آفتاب مهربونی" شبکه جام جم به اجرا پرداختم.

در سال‌های حضورم در تلویزیون در کنار اجرا، برنامه‌سازی و کارگردانی را هم تجربه کردم. در ابتدای راه‌اندازی شبکه نسیم، برنامه «مهمونی» به کارگردانی من در 100 قسمت به روی آنتن رفت. «امروز هنوز تموم نشده» هم دیگر برنامه‌ای بود که کارگردانی آن را برعهده داشتم که خوشبختانه برنامه موفقی بود و با اقبال روبه‌رو شد.

در حال حاضر نیز استخدام صداوسیما و شبکه یک هستم و جدا از برنامه‌سازی، کنترل محتوای برنامه‌های شبکه‌ها و ارزیابی برنامه‌ها را نیز بر عهده دارم. با لطف خدا توانسته‌ام وارد این عرصه‌ها شوم و فعالیت کنم.

همدان نیوز: از چه زمانی به گویندگی و یا اجرا علاقه‌مند شدید و چگونه این علاقه‌مندی در شما شکل گرفت؟

من با حوزه هنر آشنا بودم. پدر و دیگر اعضای خانواده‌ام فرهنگی بودند. همسر خواهرم فیلم‌ساز بود و در سال 72 چند فیلم بزرگ را تولید کرد و به‌واسطه کارگردانی ایشان با بازیگران درجه‌یک سینما در ارتباط بودم البته علاقه من به گویندگی و اجرا بود و به بازیگری و سینما علاقه‌ای نداشتم اما به‌هرحال با این عرصه آشنایی داشتم.

جدا از علاقه شخصی و توانی که هر فرد در خود احساس می‌کند ویژگی‌های خدادادی در وی به اشکال مختلف وجود دارد و توانایی اجرا هم به گفته برخی دوستان در من وجود داشت و بعضی می‌گفتند که صدای من مناسب رادیو است. با توجه به این موضوع در آزمون ورودی صداوسیمای مرکز همدان که مراحل آن یک سال و نیم طول کشید، شرکت کردم. آن روزها می‌گفتند در این آزمون دو هزار نفر شرکت کرده بودند اما درنهایت دو نفر انتخاب شدند که من یکی از این دو نفر بودم.

من چه در همدان و چه در رادیو جوان تمام مراحل را با آزمون در مدت‌زمانی زیاد بیش از یک سال طی کردم و پله‌پله بالا آمدم. با گویندگی و گزارشگری در برنامه‌های مختلف کارم را شروع کردم تا به مرحله برنامه‌سازی، اجرا و حضور در شبکه سراسری و رادیویی جوان رسیدم.

خداوند لطف کرد و برنامه‌های خوبی را اجرا کردم و به شبکه مادر تلویزیون یعنی شبکه یک آمدم و با ویژگی‌ها و توانایی‌هایی که در من وجود داشت در شرایط فعلی قرار گرفتم.

{nomultithumb}

همدان نیوز: چرا از همدان رفتید؟

من همدان را بسیار دوست دارم و شاید ادعای بزرگی باشد اینکه بگویم همیشه حضور یک نفر از یک شهر در مرکز و پایتخت به فراخور توانایی‌اش، اتفاق خوبی است و برای من نیز خوب بوده است.

ببینید برای انجام برخی کارهای روزمره فرقی نمی‌کند که در روستای کوچک کار کنی یا در تهران؛ اما در رادیو و تلویزیون، کار حرفه‌ای‌تر و فضایی بزرگ‌تر و دقیق‌تر را متأسفانه یا خوشبختانه در تهران و در قالب شبکه‌های سراسری می‌توان تجربه کرد. هرکسی در مسئولیت کاری خود مایل به پیشرفت است و من هم از این داستان مستثنا نیستم. در ابتدا لطف خدا بود و با دعوتی هم که از تهران به عمل آمد تا در شبکه‌های سراسری حضور یابم با جان‌ودل پذیرفتم؛ البته بگویم سختی‌های زیادی را نیز تحمل کردم تا به موفقیت رسیدم. باوجود اینکه بستگان و اقوام من در تهران بودند اما دل کندن از همدان که به آن عادت کرده بودم، برایم سخت بود و باید هر هفته به همدان می‌آمدم.

در آزمون‌ها شرکت کردم و به این فکر می‌کردم اگر قبول نشوم چگونه دوباره برگردم. فقط من بودم و خدای خودم؛ کسی که می‌خواهد با هیچ‌گونه امکانات مالی و مادی در شهری همچون تهران شروع کند و اعتمادی به او نیست و تنها از او دعوت شده و باید بتواند توانایی خود را نشان دهد که با لطف خداوند موفق می‌شود.

همدان نیوز: موفقیت شما و حضورتان در شبکه‌های سراسری سیما تنها نتیجه تلاش و توان شخصی شما بوده و یا سفارش‌ها هم در آن نقش داشته است؟

ببینید من اساساً به کلمه پارتی اعتقاد ندارم؛ نه‌تنها در کارم بلکه در هیچ جای زندگی. وقتی در نماز می‌گوییم «ایاک نعبد و ایاک نستعین» و به خدا توکل می‌کنیم خداوند بهترین وسیله‌ها را فراهم می‌کند و اگر خدا بخواهد هر اتفاقی می‌افتد و هر وسیله‌ای برای تسهیل کار شما فراهم می‌شود. بازهم تکرار می‌کنم که من با آزمون وارد سازمان شدم و جز سابقه‌ای که در همدان داشتم هیچ‌چیز دیگری مرا کمک نکرد. تمام تلاشم این بود که کارم را درست انجام دهم چون وقتی مردم تو را نپذیرند هر اتفاقی هم که بیفتد نمی‌توانی ادامه دهی.

همدان نیوز: تا چه اندازه در اجرای برنامه‌های مربوط به همدان حساسیت به خرج می‌دهید؟

چند سال پیش برنامه‌های متعددی از استان‌های مختلف در شبکه‌های سراسری پخش می‌شد و من به این فکر می‌کردم چرا همدان در شبکه‌های تلویزیونی سهم کمی دارد؟ البته شاید این سهم متوازن بود.

باید بگویم جدا از اینکه تمام ایران قابل‌احترام است و باید نگاه متوازن به مخاطبین وجود داشته باشد اما درجایی که شبکه سراسری به همدان می‌پردازد، با دقت بیشتر به ظرفیت‌ها توجه دارم و سعی می‌کنم آن ظرفیت‌ها را معرفی کنم.

در سال‌هایی که تیم فوتبال پاس به همدان آمد، حضور من در شبکه‌ها پررنگ بود و باوجود هجمه‌هایی که نسبت به انتقال پاس از تهران به همدان وجود داشت، سعی کردم در کنترل شرایط و کمتر شدن انتقادات نقشی داشته باشم. علاوه بر این در بزنگاه‌هایی که به همدان پرداخته می‌شد و همچنین برنامه خندوانه که اخیراً با محوریت همدان پخش شد، تلاش خودم را انجام دادم.

{nomultithumb}

همدان نیوز: شرایط برای هنرمندان در استان همدان با دیگر استان‌ها چه تفاوتی دارد؟

من به شهرهای زیادی برای اجرای برنامه سفر کردم و یکی از شهرهایی که از من بسیار برای اجرا دعوت شد و مدت طولانی در آن حضور داشتم مرکز اصفهان بود. همدانی‌ها همیشه همدان را با اصفهان مقایسه می‌کردند اما در اصفهان هم اعتراضات از سوی هنرمندان وجود داشت. من در سفرهایی که به دیگر شهرها نیز داشتم و برای تهیه گزارشات مختلف در استان‌ها حضور یافتم، هنرمندان هر منطقه‌ای به‌نوعی اعتراضاتی دارند و شرایط خود را با دیگر استان‌ها مقایسه می‌کنند. در تهران هم دریاچه به دریا تبدیل می‌شود و جنس اعتراضات و توقعات متفاوت است.

البته باید بگویم اینکه چقدر یک مدیر و مسئول متناسب با فضایی که در اختیار دارد بتواند از هنرمندان حمایت کند و یا حتی توان آن‌ها را بشناسد و به آن توجه کند، بسیار مورد اهمیت است. در همدان و بسیاری از شهرها با این معضل روبه‌رو هستیم که برخی مدیران آشنایی و شناخت چندانی از توان هنرمندان ندارند و نمی‌توانند عکس‌العمل خوبی نشان دهند.

در مواردی نیز نگاه‌های متفاوتی وجود دارد و متأسفانه حسادت و کم بینی ایجاد می‌شود که البته از خاصیت‌های بشر است و هرکسی در هر قشری می‌تواند این حس را داشته باشد که شاید بتوان آن را مدیریت کرد.

من به‌شخصه فکر می‌کنم همدان با سابقه طولانی مدنیت و فرهنگ، توان و استعدادهای لازم را دارد و باید بیشتر به هنرمندان آن توجه و آن‌ها را به سمت پیشرفت هدایت کرد.

همدان نیوز: حاضرید دوباره برای اجرا به همدان برگردید؟

من زیاد به همدان سفر می‌کنم و اجرای برنامه‌های مختلفی را بر عهده دارم؛ هرچند در دو یا سه سال گذشته اجرای من در برنامه‌ها کمتر شده و بیشتر مشغول پشت‌صحنه و برنامه‌سازی هستم. من در اولین سال‌های حضورم در تهران برای گزارش بازی‌های تیم فوتبال پاس به همدان می‌آمدم و برمی‌گشتم؛ حالا هم در برنامه‌های مختلف علیرغم دغدغه‌ها و مشکلات موجود، با سر به سمت همدان می‌دوم و تلاشم را برای برقراری ارتباط همدان در تلویزیون انجام می‌دهم.

همدان نیوز: الگوی شما در اجرا چه کسی است؟

در ابتدای کار، هر فردی به‌طورقطع الگوهایی دارد اما اجرا به‌گونه‌ای است که فرد باید هرروز خود را ارتقاء دهد و چون فضا رقابتی است باید حرف جدید بزند، نباید کپی داشته باشد و شخصیت جدیدی را به نمایش بگذارد.

قرار دادن الگو باید بر اساس توانی باشد که در انسان وجود دارد و باید به استعدادها در بخش‌های مختلف ازجمله گفتگو، اجرای برنامه‌های طنز و دیگر بخش‌ها توجه کرد. امروز شاید بسیاری به سبب موفقیت احسان علیخانی، سعی می‌کنند او را الگو قرار دهند.

من معتقدم در ابتدا باید نوعی واقع‌بینی در فرد ایجاد شود و باید علاقه، توان و استعداد خود را بشناسد و پس از ورود به مرحله اجرا، با مطالعه و کسب تجربه، تیزبینی و نگاه عاقلانه و منطقی، خود را شخصیتی جدید در اجرا نشان دهد که البته همه‌چیز با خواست خدا و فراهم شدن شرایط حاصل می‌شود. شاید تعداد قابل‌توجهی استعداد مضاعف‌تر از مجریان تلویزیون داشته باشیم اما بستر برای آن‌ها فراهم نشده باشد.

همدان نیوز: بهترین اجرایی را که در تلویزیون داشتید، در یاد دارید؟

من برنامه‌های زیادی را در تلویزیون اجرا کردم که برنامه‌های روتین تلویزیون بوده است و برنامه‌ای که خودم دوست دارم و می‌تواند شاخص باشد هنوز اتفاق نیفتاده و منتظر یک فرصتم تا توانم را نشان دهم؛ هنوز منتظرم برنامه خاصی که مدنظرم است را اجرایی کنم. برنامه‌ها بخش‌های مختلفی داشتند و اتفاق افتاده که مطالبات مردم در این برنامه‌ها مطرح شده و مشکلاتی برطرف گردیده که این اتفاق برایم خوشایند بوده است. در حوزه برنامه‌سازی برنامه «امروز هنوز تموم نشده» برنامه خوبی بوده اما در این بخش هم هنوز کارهایی مانده که انجام نداده‌ام.

همدان نیوز: کار در رادیو را بیشتر دوست دارید یا تلویزیون؟

رادیو محیط دوستانه و قشنگی دارد. تعداد افراد یک پروژه کمتر و ارتباطات صمیمانه‌تر است. گاهی پروژه‌های تلویزیونی حداقل به 50 تا 60 نفر نیاز دارد اما در رادیو با جمع 4 تا 5 نفر می‌توان برنامه را اجرا کرد. در رادیو فضا متفاوت است و اجرا حس قشنگی دارد. هرچند ظرافت‌های تصویری نیز فضای خاص خود را دارد.

متأسفانه یا خوشبختانه در معاونت صدا قانونی را مصوب کرده‌اند که گویندگان رادیو که وارد تلویزیون شدند حضور مجددشان در رادیو ممنوع است که البته این قانون تا حدودی خوب است.

پس از ورودم به تلویزیون درخواست‌هایی را به معاونت‌های بعدی سازمان مطرح کردم که با خواست خودم و بدون هیچ‌گونه چشمداشت مالی در رادیو کار کنم اما با توجه به قانون مصوب، این اتفاق نیفتاد.

اصلاً دوست ندارم به‌طور کامل به رادیو برگردم و تلویزیون را دوست دارم اما علاقه‌مند هستم که اجرا در رادیو را هرچند محدود دنبال کنم.

{nomultithumb}

همدان نیوز: بزرگ‌ترین مشکلی که مجریان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، چه موضوعی است؟

کسی که وارد عرصه‌ای یا شغلی می‌شود و شخصیت اجتماعی پیدا می‌کند دوست دارد دیده و شناخته شود. در کار ما دیده شدن از جنس شهرت و شناخته شدن از سوی مردم است. ارتباط با مردم خیلی خوب است اما آسیب‌هایی را نیز دارد و شاید بین تو و زندگی عادی فاصله ایجاد کرده و از بایدها و نبایدهای اجتماعی دور کند و در کنار این، میل دیده شدن باعث شود که موارد زیادی را فراموش کنی.

خیلی‌ها به شخصیت اجتماعی خود در اجرا توجه نمی‌کنند و به سمت الگوبرداری غلط و یا انتخاب برنامه‌هایی نامتناسب با خود می‌روند که نوعی آسیب است و امکان دارد در اجرا، چون کارگردانی درستی اتفاق نمی‌افتد تشخیص اجرای آن‌ها آسیب ببیند و از فضا فاصله بگیرند. مجری باید خود را به‌روز کند، در کنار مردم زندگی کند و در نبض جامعه حضور داشته باشد.

شاید خودپسندی و غرور کاذب و منیت در مجری ایجاد شود. علاوه بر این حاشیه‌هایی نیز در زندگی او را تهدید می‌کند و به لطف خدا نیاز دارد تا خود را حفظ کند. دور شدن و نجات یافتن از این حاشیه‌ها در شهرت بسیار مهم است.

کسی که جلوی دوربین قرار می‌گیرد و مقابل چشمان مردم در شبکه ملی و مادر کشور، برنامه اجرا می‌کند، از طیف‌های مختلف اجتماعی، مردم او را تماشا می‌کنند و مورد قضاوت قرار می‌گیرد که ممکن است حاشیه‌هایی را نیز به همراه داشته باشد و برای من هم این‌گونه بوده است اما اینکه چگونه بتوانی مدیریت کنی اهمیت دارد.

تو به‌عنوان مجری رسانه و تلویزیون شناخته می‌شوی و شاید عده‌ای در رسانه‌های بیگانه و دشمن تو را در تیتر و نوک پیکان قرار دهند. این احتمال برای هرکسی وجود دارد و باید مراقب این حاشیه‌ها بود.

همدان نیوز: این افراد را با کلمات دلخواه خود توصیف کنید.

احسان علیخانی: کاربلد

فرزاد حسنی: بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم

رضا رشیدپور: شیرین و دوست‌داشتنی

اقبال واحدی: (می‌خندد) فیلسوف، فکور، طناز و مردمی

هرمز شجاعی مهر: محترم و پیشکسوت

همدان نیوز: و سخن پایانی شما؟

آرزوی من برای مردم شهرم همدان موفقیت است و باید بگویم من به‌عنوان فرد رسانه‌ای در شبکه‌های مختلف تلویزیونی همیشه سعی کردم به همدان و شهروندانم احترام بگذارم و در برنامه‌ها با ظرافت و طمطراق بیشتری به شهرم پرداخته‌ام و سعی کردم شأن همدان حفظ شود. اگر در توانم باشد هر کمکی به همکارانم در مرکز همدان و هنرمندان همدانی می‌کنم.

گفتگو: فرشته اکبری

نظرات   

 
0 #2 psdk 1396-02-08 16:37
ایشون خودش ترکه ؟ یا مادرش ترکه ؟ قیافه اش عین ترکاس
بازگو کردن
 
 
0 #1 سلام 1395-11-01 10:37
سلام
جمعه شما بخیر
من چند روز پیش در تست گویندگی غیر حضوری شرکت کردم از طرف صدا و سیمای شهر ... در مرحله دوم حضوری رد شدم. راستش صدام خوبه. شاعرم و شعرخوانی شاهنامه خوانی رو درست می خوانم. کلا ادبیاتم خوبه. در هنگام تست غلط دستوری و املایی نداشتم. ولی قبلش میدونستم مشکل در تلفظ حروف سین و ز دارم . ولی فکر نمی کردم برای گویندگی رادیو هم مهم باشه و رد بشم . البته اونها هیچی نگفتن . تماسم گرفتم که چرا رد شدم ولی گفتن لابد صداتون بد بوده . من مجری برنامه های اداری خودمونم سالهاست هستم. راستش ار اون هفته هنوز دارم غصه می خورم که چرا اونایی که صدای خوبی نداشتن و صداشونم می اومد قبول شدن و من ....؟

گر ممکنه بگید به نظرتون دلیل همون مشکل در حروف گفته شده هست ؟ ناگفته نماند که اون دو مشکل شدید هم نیست.
متشکرم
موفق باشید
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن