Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو احیای میدان امام(ره) همدان در گرو همدلی

خوابی که 15 سال بعد تعبیر می‌شود؛
احیای میدان امام(ره) همدان در گرو همدلی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تأکید کرد: همدان به فرصتی 10 تا 15 ساله نیاز دارد که با انجام هماهنگی بین دستگاه ها و بخش خصوصی، میدان مرکزی شهر را احیا و به قطب گردشگری تبدیل کند.

بهرام توتونچی در گفتگو با خبرنگار "همدان نیوز"، با بیان اینکه احیای بافت فرسوده تنها توسط میراث فرهنگی به نتیجه نمی‌رسد، اظهار داشت: احیای بافت تاریخی محلات به تنهایی امکان احیا ندارد و همکاری دیگر دستگاه ها به ویژه شرکت های زیرساختی همچون آب، برق و گاز در تأمین زیرساخت ها و اصلاح شبکه ها در این محلات ضروری است.

توتونچی همچنین تصریح کرد: علاوه بر موارد زیر ساختی، مسائل عمومی و فرهنگی و ملازمات شهری همچون رعایت حریم پیاده رو و سواره باید مورد توجه قرار بگیرد.

توتونچی با بیان اینکه احیای بناهای تاریخی از چهار دهه پیش در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی در طول این سالها اقداماتی را برای احیای بافت برخی امامزاده ها، مساجد و حمام های قدیمی انجام داده اما در این زمینه باید نگاه عمومی باشد تا بتوان به نتیجه مورد نظر و دلخواه رسید.

وی با تأکید بر اینکه ترفیک در بافت تاریخی باید کنترل شود، گفت: محله قدیمی و بافت اریخی نباید محل تردد وسایل نقلیه باشد و خودروها نباید به راحتی از یک بافت به بافت دیگر بروند و بدین شکل فرصت برای از بین رفتن تدریجی بناهای تاریخی و بافت قدیمی فراهم شود.

توتونچی با بیان اینکه شهرداری به دنبال اجرای طرح تفضیلی است، اظهار داشت: بازآفرینی که در طرح تفضیلی لحاظ شده با نگاهی که در احیای بافت تاریخی وجود دارد مغایر است.

وی ادامه داد: برای احیای بافت تاریخی باید از نگاه به تک بنا خارج شد و برای احیای بناها و بافت‌های تاریخی به سمت مرمت و طراحی شهری در راستای حفظ بافت قدیمی شهر رفت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه یادآور شد: طراحی شهری بدون توجه به ارزشهای نماسازی و خوانا سازی نماها و کف سازی های مطابق با اهداف احیای بافت، کامل نخواهد بود و بافت تاریخی در آن مورد غفلت قرار خواهد گرفت.

وی همچنین تصریح کرد: تمامی دستگاه ها و شرکت های خدمات رسان باید در این زمینه یاری رسان باشند و پیش از کف سازی معابر، زیرساخت ها را فراهم کنند تا پس از مدتی به بهانه مرمت و تعمیر ،کف سازی ها از هم پاشیده نشود.

توتونچی، احیای بافت تاریخی را اقدامی بین بخشی دانست و افزود: تأمین اعتبار برای این اقدام بین برخی دستگاه ها مشترک است و فضاسازی در هر بخش باید از سوی یک دستگاه انجام شود که نیاز به هماهنگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: متمرکز شدن دستگاه ها و هماهنگی بین آنها با مشکلاتی همراه است و شاید ایجاد هماهنگی چند سال با وقفه انجام شود اما در هر صورت باید مورد توجه قرار بگیرد و اعتبارات در قالب وظایف هر دستگاه تأمین شود.

هنوز کاری برای احیای میدان امام(ره) همدان انجام نشده است

توتونچی گفت: بر اساس طرح و برنامه در نظر گرفته شده، هنوز کاری برای احیای بافت میدان امام خمینی(ره) همدان انجام نشده است.

وی با بیان اینکه اقدامات در این راستا به حذف لایه های چند سانتی متری سیمانی از سطح دیوارها و جداره های میدان مرکزی بوده است، یادآور شد: حذف برخی ناودان ها و جمع آوری آب های سطح پشت بام ها از معدود کارهایی بوده که در طول مدت اخیر انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار داشت: هنوز هیچ کاری برای مرمت و احیای بافت بدنه پایین میدان امام(ره) هیچ اقدامی صورت نگرفته و آغاز اقدامات، به اعتبار سنگینی نیاز دارد و این طرح به زودی به سرانجام نمی رسد.

وی با بیان اینکه یک ششم بدنه میدان امام(ره) به بانک ملی اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: بانک ملی پذیرفته که در صورت رفع مسائل حقوقی با امامزاده شاهزاده حسین(ع) در رابطه با وقفی بودن این بانک، هزینه های مرمت و احیای این قسمت از بدنه میدان مرکزی را تأمین کند.

توتونجی اضافه کرد: هدف این است که احیای میدان مرکزی شهر همدان به طور زیرساختی و کاربردی انجام شود.

وی در ادامه یادآور شد: میدان امام خمینی (ره) همدان میدانی دارای شأن و جایگاه است و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مشاغل مغایر در میدان امام(ره) باید عوض شوند

میدان مرکزی رنگ و بوی گردشگری به خود بگیرد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: با رعایت نهایت احترام مشاغل موجود در این میدان باید گفت که برخی مشاغل موجود در این منطقه باید تغییر داده شود و مشاغل باید رنگ و بوی گردشگری و فرهنگی به خود بگیرند.

وی تأکید کرد: رویکرد در این میدان باید به طور کلی عوض شود که این اقدام زمان بر است و علاوه بر اعتبار نیاز به فرهنگسازی دارد.

توتونچی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از جرزهای دیوارها در میدان مرکزی شهر را اطلاعیه ها پوشانده اند، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم بدنه میدان مرکزی رنگ و بوی تازه به خود بگیرد باید از نصب اعلامیه ها جلوگیری کنیم و فرهنگ نصب اطلاعیه باید قانومند باشد که این اقدام یکی از کارهایی است که باید در زمینه فرهنگسازی انجام شود.

وی ادامه داد: بدنه کوچکی از دیوارهای میدان امام(ره) احیا شده اما سطح آجر دیوارها زیر سریشی که برای چسباندن اعلامیه ها و اطلاعیه ها استفاده شده، قابل مشاهده نیست.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر تقویت فرهنگ سازی برای احیای بافت تاریخی میدان مرکزی، اظهار داشت: رویکرد احیای این میدان باید به سمتی برود که 6 خیابان اصلی و یا حتی دو خیابان اکباتان و بوعلی به پیاده راه تبدیل شوند.

وی همچنین تصریح کرد: باید مساحت سطح سواره رو در میدان امام(ره) کمتر و به بخش پیاده رو اضافه شود به گونه ای که امنیت کسانی که پیاده مسیر را طی می کنند، حفظ شود.

توتونچی با بیان اینکه گردشگران جایی برای توقف در میدان مرکزی شهر ندارند، خاطرنشان کرد: وضعیت این بخش به گونه ای نیست که گردشگران بتوانند عکس بگیرند و عکس ها بتواند به عنوان خاطره ای از همدان ثبت و یا به عنوان وسیله ای برای جذب گردشگر مورد استفاده قرار بگیرد.

نمای میدان مرکزی شهر باید به نمایی فاخر تبدیل شود

وی با تأکید بر اینکه تنها نمی توان پوسته را احیا کرد، گفت: نمای میدان مرکزی شهر باید به نمایی فاخر تبدیل شود و در کنار احیای پوسته این بافت تاریخی کالبدها که فضای فوقانی ساختمان های میدان امام(ره) هستند، باید تغییر کاربری بدهند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان این مطلب افزود: طبقه دوم ساختمانها که بخشی از آنها اشغال و برخی نیز خالی است باید به عنوان فضایی فاخر برای ارائه خدمات گردشگری استفاده شود که برای انجام این کار مسائل حقوقی تعدادی از ساختمان ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

توتونچی اضافه کرد: از این واحدها می توان به عنوان فضاهایی برای فروش سوغاتی و یا خدمات مرتبط با گردشگری استفاده کرد و با انتقال مشاغل مغایر به بازارهای حوالی میدان امام(ره)، مشاغلی مطابق با گردشگری را جایگزین کرد؛ اما متأسفانه در این زمینه تعامل محدود است و نیاز به عزم عمومی دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 380 قطعه الحاقی بدنه دیوارها در میدان امام حذف شده است، خاطرنشان کرد: اگر در زمان نصب این الحاقات توجه کافی صورت می گرفت، حال مجبور به حذف آن نبودیم و اقداماتی که برای احیای میدان مرکزی در نظر گرفته شده بود کاهش می یافت.

نباید به احیای زودهنگام خوشبین بود

بهرام توتونچی با بیان اینکه تغییر نگاه اجتماعی زمان زیادی را میی طلبد، گفت: نباید به این خوشبین بود که در مدتی کوتاه احیای بافت تاریخی میدان مرکزی شهر همدان به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: ساماندهی اولیه این میدان همکاری اصناف همان را می طلبد به طوریکه باید در راستای تغییر نوع خدمات رسانی و شکل گیری چهره ای فرهنگی و با هویت در میدان اصلی شهر، برنامه ریزی های لازم برای جایگزینی مشاغل انجام شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر اینکه میدان اصلی شهر به فضاهای فرهنگی دلچسب نیاز دارد، خاطرنشان کرد: این فضای فرهنگی می توان چهره مطلوب گردشگری را نیز نمایان کند و مورد اقبال گردشگران قرار بگیرد.

وی با تأکید بر کاهش تصدی گری دولتی، اظهار داشت: در این زمینه بخش خصوصی نیز می تواند وارد عمل شود و با برقراری تعامل بین دولت و بخش خصوصی اهداف مورد نظر به نتیجه برسد.

توتونچی با اشاره به اینکه برای تبدیل شدن میدان نقش جهان اصفهان از 45 سال پیش برنامه ریزی شده است، بیان کرد: مشاغل مغایر با کمک بخش خصوصی در این میدان حذف و مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری جایگزین شد که مورد توجه و استقبال بالای گردشگران قرار گرفته است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن