Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو ایست؛ نا امیدی و بدبختی در فیلم‌ها کافی است/دیگر فیلم خوب نداریم

مرضیه برومند در جمع خبرنگاران:
ایست؛ نا امیدی و بدبختی در فیلم‌ها کافی است/دیگر فیلم خوب نداریم

مرضیه برومند گفت: من اگر روزی دبیر جشنواره فیلم نوجوان شوم تأکید می کنم که کارگردانان حق ندارند فیلم هایی با موضوع نا امیدی و سختی‌ها و مشکلات بسازند.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، کارگردان محبوب سینما و تلویزیون در حاشیه برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های نوجوانان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشور ما و همه مردم دنیا به ویژه بچه ها به یک فیلم خوب نیاز دارند،اظهار داشت: کودکان نیاز دارند که به سینما بروند و فیلم های خوب ببینند.

برومند با تأکید بر اینکه باید سالن های خوب داشته باشیم، یادآور شد: فیلمی می خواهیم که در عین حال که بچه ها را سرگرم می کند و به آنها امید و نشاط می دهد، محتوای درستی داشته باشد و آموزش انسان بودن و یا انسان بهتر بودن، یکدیگر را دوست داشتن، با هم بودن، احترام گذاشتن به هم ، احترام گذاشتن به دوست، همسایه، زمین، خاک، طبیعت و درخت که خداپرستی نیز در آن تبلیغ شده است، در آن دیده شود.

برومند همچنین تصریح کرد: متأسفانه فیلم خوب به ویژه برای کودکان کم ساخته می شود.

وی با بیان اینکه ما حاضر به ساخت هر فیلمی نیستیم، یادآور شد: به همین دلیل کارهایی که تولید می کنیم با فاصله زیادی ساخته می شود برای مثال ساخت شهر موشها حاصل سه سال کار است و به سادگی ساخته نشده است.

کارگردان محبوب کودکان و نوجوانان با تأکید بر اینکه فیلم باید با مطالعه تولید شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه محتوای فیلم ها مورد اهمیت است، فیلم نامه با پیش تولید صحیح زمان می برد.

وی ادامه داد: امروز جوانان ما باید فیلم بسازند و کارگردانان پیشکسوت باید در کنار آنها باشند.

دیگر فیلم خوب نداریم

مرضیه برومند گفت: متأسفانه در حال حاضر اثر خوبی ساخته نمی شود و ازطرفی زیرساخت ها نیز چندان مناسب نیست و حمایتی از آثار نیز دیده نمی شود.

برومند با بیان اینکه تحریم ها در سال اخیر بر بخش فرهنگ تأثیرگذار بوده است، خاطرنشان کرد: سینما نیز تحت تأثیر شرایط تحریم قرار گرفت و فیلم سازان با شرایط سخت به تولید بپردازند.

وی افزود: همین شرایط سخت باعث شد که  رابطه بین تولید کنندگان ، کارگردانان و هنرمندان عوض شود.

کارگردان "شهر موش‌ها" ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نخستین المپیاد فیلم سازی در کنار بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان ، یادآور شد: این المپیاد فرصت بسیار خوبی برای فیلم سازی است چراکه نوجوانان فاصله سنی کمتری با کودکان دارند و دنیای آنها مشترک است لذا می توانند سینمای نوجوان را احیا کنند.

مرضیه برومند با تأکید بر اینکه بچه ها به فیلم زمان خودشان نیاز دارند، اظهار داشت: اگر فیلمی متناسب با زمان کودکان ساخته شود به طور قطع موفق خواهد بود.

شهر موش‌ها با اتکا به مدرسه موش‌ها ساخته نشد

:  وی با بیان اینکه من شهر موشها را با ریتم بچه های امروزساختم، یادآور شد: من شهر موش‌ها را با اتکا به موفقیت در ساخت مدرسه موش‌ها نساختم و تمام تلاشم را به کار گرفتم تا کودکی که هیچ پیش زمینه ای از مدرسه موش‌ها در ذهن خود ندارد بتواند با شهر موش‌ها به خوبی ارتباط برقرار کند.

این کارگردان تأکید کرد: اگر کارگردانان فیلمی متناسب با زمان بچه ها بسازند به طور قطع مخاطبین ترجیح می دهند که فیلم کارگردان همزبان و هم وطن خود را ببینند تا اینکه فیلم خارجی تماشا کنند.

وقتی نگاه به فیلم سازی جشنواره ای است مخاطب داخلی نادیده گرفته می شود

مرضیه برومند اظهار داشت: وقتی آثار امروز ضعیف هستند و نگاه کارگردانان به خارج از کشور است و بیشتر ترجیح می دهند در جشنواره ها شرکت کنند به طور قطع مخاطب داخلی را نادیده می گیرند.

وی در توصیه به کارگردانان گفت: در فیلم ها باید تکلف و الفاظ سنگین و پیچیده را کنار گذاشت و نباید به مشکلات عمیق جامعه که رفع آن سخت و زمان بر است، پرداخت.

کارگردان "شهر موش‌ها" ادامه داد: ما مسائل بسیاری داریم که می‌توانیم ساده تر، خودمانی تر و مستقیم تر بیان کنیم برای مثال کلاه قرمزی با یک طرح ساده اما خلاق در مخاطبان نفوذ می کند.

وی تأکید کرد: من به کارگردانان جوان توصیه می کنم خلاقانه کار کنند و فیلم های خوبی بسازند.

وی همچنین تصریح کرد: امروز امکانات فیلم سازی فراهم شده  و حتی با یک موبایل هم می توان فیلم ساخت، مونتاژ کرد و در اختیار مخاطب گذاشت.

مرضیه برومند با تأکید بر اینکه محتوای فیلم ها باید ساده باشد، گفت: نباید از مباحثی استفاده کرد که مخاطب را نا امید کند چون نا امیدی چاره کار نیست  و باید امیدواری را رواج دهیم و آنچه که از آن ناراحت هستیم تغییر بدهیم و با صدای خود پیام ها را به مردم منتقل کنیم.

این کارگردان گفت: اینکه برخی کارگردانان با محاسبه فیلم می سازند و حس قلبی خود را درساخت فیلم دخیل نمی کنند و توجهی به آن ندارند، ناراحت کننده است.

برومند همچنین تصریح کرد: برخی به دنبال این هستند که محلی را برای ساخت فیلم پیدا کنند که بتوانند راحت کار کنند و در همین راستا به روستا می روند و نقش اول آنها پسربچه ای می شود که با سختی ها و مشکلات زندگی می کند و همه فیلم ها به داستان یک پسربچه یتیم که می خواهد همچون مردها برای تأمین خرج زندگی کار کند، تبدیل می شود.

وی تأکید کرد: این فیلم ها هیچ جذابیتی ندارد چراکه بهترین فیلم ها با این موضوع پیش از انقلاب اسلامی ساخته شده که دونده، نان و کوچه، بچه های آسمان و چکمه از جمله این فیلم ها هستند و باید بگوییم که ساخت این فیلم ها کافی است و باید به موضوعات دیگری بپردازیم.

وی افزود: پلان های طولانی و خسته کنند با چهره نا امید کودکان هیچ جذابیتی ندارد و باید روال ساخت فیلم عوض شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن