Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو همدان گنجینه قهرمانان بدنسازی و پرورش اندام

همدان گنجینه قهرمانان بدنسازی و پرورش اندام

رشته بدنسازی و پرورش اندام در همدان علاقمندان زیادی را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل و اشتیاق فراوان جوانان همدان قهرمانان آسیایی و جهانی زیادی را در خود جای داده است.

به گزارش "همدان نیوز"، امروزه رشته بدنسازی و پرورش اندام در بین جوانان مورد استقبال ویژه ای قرار گرفته و جوانان به این ورزش روی آورده اند و سعی می کنند اوقات فراغت خود را در باشگاه های بدنسازی سپری کنند.

رشته بدنسازی و پرورش اندام از جمله رشته های پرطرفدار در همدان است که تعداد زیادی از جوانان را به خود جذب کرده و باشگاه های خصوصی زیادی در این راستا وجود دارد و همین امر باعث شد تا با مرتضی خدابنده لو، رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان همدان به گفتگو بنشینیم که ماحصل این گفتگو را خواهید خواند.

از خودتان بگویید و چند سال است که در رشته بدنسازی و پرورش اندام فعالیت می کنید؟

از سال 1368 در رشته های ورزشی کشتی و بدنسازی فعالیت می کنم و به ورزش علاقه زیادی دارم همچنین 9 سال است که رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان همدان هستم.

درباره رشته بدنسازی و پرورش اندام توضیحاتی را ارائه دهید؟

رشته ورزشی پرورش اندام و بدنسازی را می توان از دو بعد همگانی و قهرمانی مطرح کرد و این رشته از بعد قهرمانی جزو رشته های مدال آور در سطح های آسیایی و جهانی است و همچنین از بعد همگانی نیز می تواند به سطح سلامت جامعه کمک کند و افراد می توانند در این رشته از سن 15 سالگی تا 80 سالگی فعالیت داشته باشند چراکه این رشته محدودیت سنی ندارد و همواره مشاهده می شود که در مسابقات پیشکسوتان سن 74 سال نیز شرکت می کند و به رقابت با شرکت کنندگان می پردازد.

وضعیت رشته بدنسازی و پرورش اندام در همدان چگونه است و چه تعداد ورزشکار در این زمینه فعالیت می کنند؟

رشته بدنسازی و پرورش اندام در استان همدان از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است و تمامی شهرستان های استان از جمله کبودراهنگ، اسداباد، بهار، رزن، نهاوند، ملایر و فامنین در این رشته به خوبی فعالیت می کنند و ورزشکاران زیادی را به خود اخصاص داده اند.

وی در رابطه با تعداد ورزشکاران این رشته، بیان داشت: در استان همدان حدود 10 هزار نفر ورزشکار فعالیت می کنند که شش هزار نفر آنها سازمان یافته اند و دارای کارت ورزشی هستند که این نشان از علاقمندی جوانان به رشته پرورش اندام و بدنسازی است.

چه مشکلاتی بر سر راه رشته بدنسازی و پرورش اندام قرار دارد؟

همواره مشکلات رشته های ورزشی در سطح کشور وجود دارد و از جمله آنها مشکلات مالی و بودجه هایی است که در اختیار هیئت های ورزشی قرار می گیرد که بسیار اندک هستند و در این راستا حمایت های بیشتری بای انجام شود.

خوشبختانه اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با توجه به مشکلات عدیده ای که دارد حمایت های خوبی را از این رشته ورزشی داشته است و تا حد امکان به هیئت بدنسازی و پرورش اندام کمک کرده است و باعث موفقیت های این رشته ورزشی شده است.

چه تعداد مربی و داور در استان همدان وجود دارد؟

استان همدان از نظر مربی و داور با مشکلی مواجه نیست و از وضعیت خوبی در کشور نیز برخوردار است به طوری که در هر باشگاه می تواند تعداد شش مربی فعالیت کند.همچنین حدود 70 نفر مربی پرورش اندام در استان همدان وجود دارد و هر سال حدود یک یا دو کلاس در همدان برای آموزش مربیان و داوران برگزار می شود و هیئت استان از این لحاظ در سطح کشر بسیار فعال است و همیشه حزو سه هیئت برتر کشور در برگزارس کلاس های آموزشی است.

کلاس های آموزشی در تمامی شهرستان های همدان بنا به درخواست هیئت ها برگزار می شود و سعی شده که به تمامی شهرستان ها امکاناتی که در مرکز استان است داده شود و در همین راستا آخرین دوره کلاس مربی گری در شهرستان ملایر برگزار شد.

در همدان مربیانی وجود دارند که در فدراسیون تدریس می کنند و جروز بهترین مربیان در سطح کشور هستند که از جمله آنها آقای قدرتی است.

استان همدان همچنین دارای داوران بسیار خوبی است که دارای درجه های سه، دو و یک داوری هستند و در رشته پاور بین 70 تا 80 دور در همدان وجود دارد و در رشته پرورش اندام نیز بالغ بر 90 داور داریم که از این تعداد داور پرورش اندام 22 نفر داور درجه دو، سه نفر داور درجه یک و دو نفر نیز داور بین المللی هستند.

آیا نظارتی بر باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام وجود دارد؟

نظارت بر باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام به عهده اداره کل ورزش و جوانان است و از طرف هیئت نظارتی بر روری باشگاه ها وجود ندارد.چنانچه زمانی مشکلی برای ورزشکاران پیش آید و از باشگاه ها شکایتی داشته باشند می توانند به اداره کل ورزش و جوانان مراجعه نمایند تا به مشکل آنها به راحتی رسیدگی شود. همچنین مبالغ دریافتی باشگاه ها از ورزشکاران نیز توسط اداره کل ورزش و جوانان و تعزیرات مشخص می شود که خوشبختانه باشگاه ها از مبلغ تصویب شده نیز مبلغ کمتری دریافت می کنند.

برای جلوگیری از مواد نیرو زا در باشگاه ها هیئت بدنسازی و پرورش اندام چه اقداماتی انجام داده است؟

متاسفانه داروهای نیرو زا در باشگاه ها توسط مربیان و ورزشکاران استفاده می شود و یکی از بهترین راه های مبارزه با این اتفاق برگزاری کارگاه ها و آگاه کردن خانواده ها و ورزشکاران از مضرات این داروها است.همچنین سازمان غذا و دارو می تواند مکمل های غذایی را بین ورزشکاران و مربیان معرفی کند تا آنها بتوانند از مکمل های دارویی استاندارد استفاده کنند چراکه مکمل های تقلبی در بازار بسیار وجود دارد.ورزشکاران به پروتئین نیاز دارند و می توانند به جای اینکه از چندین نوع غذای دارای پروتئین استفاده کنند از پودر پروتئین استاده کنند به شرطی که آن مکمل اصل باشدچراکه یکسری افراد سودجو جنس های تقلبی وارد بازار کرده اند.

همدان چه تعداد قهرمان دارد؟

زمانی که ریاست بدنسازی و پرورش اندام را به عهده گرفتم مسابقات برای ورزشکاران همانند زنگ تفریح بود و به دنبال کسب مقام نبودند اما با برنامه هایی که در دستور کار قرار دادم همدان از سال 78 تاکنون سه بار قهرمان کشور شده است و همچنین در مسابقات پرورش اندام قوی ترین مدان سوم شدیم و در مسابقات پرس سینه نیز بارها و بارها مقام های دوم و سوم را کسب کرده ایم.

همدان دارای قهرمانان زیادی از جمله نوترکی قهرمان آسیا و جهان، وحید رفتاری قهرمان جهان، سامان جباری قهرمان آسیا و جهان در پرس سینه است که باید از این قهرمانان حمایت های همه جانبه ای صرت گیرد و هیئت فقط اندکی حمایت مالی از این افراد کرده است.

رشته بدنسازی و پرورش اندام ورزش پر هزینه ای است و هر ورزشکار که می خواهد در مسابقات کشوری شرکت کند باید حداقل 30 میلیون تومان هزینه کند بنابراین رشته بدنسازی و پرورش اندام به اسپانسر نیاز دارد.تاکنون در برگزاری مسابقات خود ورزشکاران اسپانسر شده اند.

میزبانی مسابقات در رشد و روند ورزشکاران تاثیر به سزایی دارد که گرفتن میزبانی نیز مستلزم داشتن اسپانسر می باشد چراکه هزینه صفر تا صد مسابقات به عهده خود هیئت ها است.

استعدادیابی بدنسازی و پرورش اندام در دستور کار هیئت قرار دارد؟

استعدادیابی بدنسازی و پرورش اندام در دستور کار آموزش و پرورش قرار ندارد و جوانانی که در مسابقات استانی به خصوص مسابقات پاورلیفتینگ دارای رکوردهای خوبی هستند گزینش و به مربیان و باشگاه های مورد نظر هیئت معرفی خواهیم کرد.

همچنین هیئت بدنسازی و پرورش اندام همدان در رشته های پرورش، پاورلیفتینگ، مچ اندازی و قوی ترین مردان در کشور جایگاه بسیار خوبی دارد و استان همدان از استان های صاحب نام در این رشته است.

از سیاوش برفان خبری دارید؟

خوشبختانه سیاوش برفان به زندگی برگشته است و مشکلاتی که داشت حل شد و هیئت و اداره کل ورزش و جوانان استان همدان تا جایی که توانستند به این مرد اخلاق کمک کردند و وی در حال حاضر مسئول کمیته قوی ترین مردان است.

سخن پایانی؟

رشته بدنسازی و پرورش اندام در همدان ورزشکاران زیادی را در خود جای داده است و در سطح کشور توانسته موفقیت های زیادی را از آن خود کند که جا دارد از اداره کل ورزش و جوانان استان همدان، معاونین و کارشناسان ورزش  جوانان و اعضای هیئت های شهرستان ها تشکر و قدردانی کنم چراکه با همدلی و همکاری رشته بدنسازی و پرورش اندام همدان رشد چشمگیری داشته است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن