Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو دهۀ نود، دهۀ شکوفایی شعر جوان است

علی سلیمانی، شاعر جوان همدانی:
دهۀ نود، دهۀ شکوفایی شعر جوان است

ادبیات و جشنواره های ادبی در استان همدان یکی از ظرفیتهای قابل توجهی است که تا کنون چهره های قابل توجهی را به ادبیات کشور معرفی کرده است و علی سلیمانی از آن دست شاعرانی است که نیازمند توضیح نیست. گمان نمی‌کنم کسی اهل شعر و اتفاقات ادبی باشد و او را نشناسد. شاعر پرکاری که تا کنون چند کتاب شعر از او منتشر شده و چند کتاب نیز زیر چاپ دارد.

به گزارش "همدان نیوز"، درباره وضعیت شعر استان و چند و چون برخی از جشنواره های ادبی با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه خواهید خواند.

لطفاً خودتان را معرفی کنید و در مورد فعالیت های ادبی که تا کنون داشتید توضیح دهید؟

امیرعلی سلیمانی متولد 14 آذر ماه هزار و سیصد و هفتاد از شهرستان صحنه می باشم و سرودن شعر را از چهارده سالگی و در جلسات شعر تهران آغاز کردم و بعد از شانزده سالگی و اقامت در همدان، فعالیت خود را در جلسات ادبی این شهر ادامه دادم. اکنون دانشجوی همزمان رشته حسابرسی دانشگاه بوعلی سینا و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران می باشم و در بیش از یکصد جشنواره ملی و بین المللی در زمینه شعر برگزیده شده ام که از مهمترین آن‌ها می توان به جشنواره جوان خوارزمی، جشنواره فجر، جشنواره جوان ایرانی، جشنواره شب های شهریور و ... اشاره کرد.

همچنین تا کنون چهار کتاب در حوزه شعر و پژوهش منتشر کرده ام و چهار کتاب نیز زیر چاپ دارم.

نظر شما در مورد وضعیت شعر استان همدان چیست؟

این مقایسه را باید از جهات مختلفی بررسی کرد. اگر موفقیت را حضور در مجامع شعری و جشنواره ها و چاپ کتاب و... بدانیم شعر استان از جایگاه چندان مناسبی در کشور برخوردار نیست. البته در یکی دو سال اخیر با شتابی بیشتر مسیر پیشرفت را دنبال کرده است اما با شناختی که من از شعر و شاعران استان بخصوص جوانان پیدا کرده ام شعر استان همدان می تواند به یکی از قطب های کشور بدل شود. همانطور که اکنون در شعر کودک و نوجوان نقش هنرمندان استان همدان انکار نشدنی ست. در کل از آنجا که همیشه شاعران شهرستانها در مقایسه با شاعران مرکز از حمایت و توجه کمتری برخوردار بوده اند باید قدری با تلاش بیشتر به درجات بالاتر برسند.

نقش جشنواره‌های شعر در استان همدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به اعتقاد من جشنواره های شعر در وضعیت جامعه‌ ادبی ایران غنیمت‌اند. در شرایطی که کمتر پیش می آید یک شاعر بدون حمایت پشت تریبون قرار بگیرد، جشنواره های شعر می توانند در معرفی شاعران گمنام نقش پررنگی داشته باشند. هر قدر شاعران باتجربه و جوان بیشتر در کنار هم قرار گیرند در پیشرفت شعر موثرتر خواهد بود. اما متاسفانه در استان ما بغیر از یک یا دو جشنواره، چیزی برگزار نمی‌شود آن دو جشنواره هم که در حوزه های موضوعی با خط فکری مشخص و هیات داورانی که سالهاست تغییر نکرده ادامه حیات می دهند.

شاید دوستان گمان کنند که این صحبتها بخاطر برگزیده نشدن خودم در این برنامه هاست در حالی که من در پنج سالی که در همدان بودم در تمام جشنواره های استانی رتبه برتر داشته ام. حرف من این است که باید خط فکری این جشنوارهها عوض شود. باید به استعداد های جوانتر فرصت حضور داد چه در زمینه اجرا و چه در زمینه داوری. اتفاق مبارکی که در استانهای دیگر شاهد آن هستیم و متاسفانه در استان همدان وجود ندارد استفاده از شاعران جوان در سمتهای دبیری جشنواره و داوری آنها است.

وقتی من، علی سلیمانی، بعد از پنج دوره پیاپی رتبه برتر شدن در جشنواره استانی دفاع مقدس یا جایزه فجر استان تمایلی به شرکت ندارم آن هم به خاطر حضور سایر شاعران جوان که برگزیده شدن در این جشنواره می تواند برایشان انگیزه باشد، به یکباره باید از صحنه کنار بروم. اتفاقی که به زعم من نمی تواند نتیجه بدهد. من خودم با چند داور پیشکسوت در استان صحبت داشته ام که گویا خود آنها نیز تمایل چندانی به داوری ندارند و این نشان می دهد بی اعتمادی به شاعران جوان، به متولیان فرهنگی استان بازمی گردد.

بهتر است نهادهای فرهنگی استان همدان میزبان جوایز ادبی ملی باشند تا بیش از پیش به شعر استان خدمت کنند. کنار هم قرار گرفتن شاعران ملی و استانی اتفاقی ست که باید خیلی زودتر از اینها پیش می آمد که جز در موارد معدودی مثل جایزه ملی باباطاهر که تنها یک دوره برگزار شد، به دست نیامد.

با این حساب نقش نهاد فرهنگی استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

همانطور که گفتم شعر استان همدان به خوبی توسط نهادهای فرهنگی حمایت نشده است البته در دو سال اخیر اتفاقاتی در حوزه هنری استان داشته ایم که باید با شتاب بیشتری دنبال شود مثل کارگاه های ادبی و چاپ کتابها. از دیگر نهادهای فرهنگی در طی سالهای اخیر حرکت قابل توجهی اتفاق نیفتاده که امیدوارم این متولیان هم بیش از پیش در حمایت از شعر استان اهتمام بورزند.

نکته دیگر همین جایزه ادبی هگمتانه است که به نظرم با حمایتهای بیشتر حوزه هنری استان همدان میتواند تاثیرگذار باشد. خبر خوشایند این جشنواره ترکیب هیات داوران آن بود که به شخصه با توجه به جدید بودن چهره ها آن را به فال نیک گرفتم.

وضعیت شعر جوان کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

شعر از محبوبترین هنرهای کشور ماست، ناخودگاه کشش به این سمت زیاد است و هر سال شاهد افزایش شمار کتاب­های چاپ شده در حوزه شعر هستیم. اما باید دقت کرد که این افزایش از جنبه کمی است یا کیفی که به زعم من در دهه اخیر در هر دو جنبه پیشرفتهایی صورت گرفته است.

به عقیده من شعر جوان امروز ما، بعد از دوره های جریانگرایی، استقلال خود را به دست آورده و در دهه آینده میتوان به شعر جوان امیدوار بود. وظیفه متولیان فرهنگی میتواند حمایت بیشتر از شاعران جوان و با استعداد در زمینه چاپ کتاب باشد. باید بپذیریم که شاعر جوان برای شعر وقت می گذارد و همین شاعر مثل همه باید زندگی کند. باید در آینده شرایطی ایجاد شود که حمایت از شاعران جوان فقط در حد برگزاری جشنواره نباشد.

و سخن آخر؟

از گریه ام شادی، مرام عاشقان این نیست

در مجلس ما احترام عاشقان این نیست

گفتی که مغروم، زبانبازم، دلم سنگ است

گفتی، نفهمیدی که نام عاشقان این نیست

در پای تو افتاده ام بر خاک با اینکه

در آسمان هرگز مقام عاشقان این نیست

ای کاش روزی سوی ما پهلو بچرخاند

دنیا اگر باشد به کام عاشقان، این نیست

گفتم خداحافظ که شاید رو بگردانی

گفتم ندانستم، سلام عاشقان این نیست

در هر پیاله عکس تو افتاده و پیداست

وقتی که برگردی دوام عاشقان این نیست

الوند را تا بیستون کندم، نفهمیدم

اینها همه بام اند و بام عاشقان این نیست

جز در حریم تو که معراج منِ تنهاست

باور نکردم صبح و شام عاشقان این نیست

از بوسه ات پرهیز کردم، دیر فهمیدم

در دین دل‌بستن، حرام عاشقان این نیست

امشب تمام من فدای ناتمام توست

ای ناتمام من، تمام عاشقان این نیست

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن